Enligt exponeringsmätaren är alla katter grå

Undrar du varför dina snöbilder ser så grådaskiga ut? Jag har gjort ett litet experiment för att belysa detta. Jag har plåtat två svarta saker och två vita.

De svarta var mina svarta byxor och väskan där min kompaktkamera bor. De vita var ett skrynklat A4-papper och min vita finskjorta, som väntar på strykning. Jag har använt exponeringsautomatik och inte ”skruvat” på bilderna i datorn.

_1220237_ändrad _1220229_ändrad _1220231_ändrad _1220241_ändrad
Svart eller vitt? Inte så lätt att se skillnaden.

Som du ser är alla fyra bilderna ungefär lika gråtråkiga. Kamerans exponeringsautomatik är inte smartare än så. Det finns för övrigt ingen garanti för att det blir bättre om man exponerar manuellt heller.

Naturligtvis finns det sätt att komma runt det här, men dem tar vi en annan gång.

En tanke på “Enligt exponeringsmätaren är alla katter grå

  1. Pingback: Hjälp mätaren på traven! | Press Enter News Agency

Kommentarer inaktiverade.