År 2014 till ända. Nu skriver vi 2015!

Nyår. Nu förväntas man skriva något djupsinnigt, tillbakablickande och framåtsyftande. Summera det gångna året och lägga ut ritningarna för det år som kommer.

Det finns förstås ett antal olika aspekter på verkligheten man kan spegla detta i. Allt från den globala situationen med klimatkris, ekonomisk kris, krig och terror över den politiska sandlådan i Sverige, eller kanske runt lokala frågor ner på det privata och personliga. Det är lätt att få skrivkramp för mindre.

I bloggen 2014

Jag fokuserar på vad som hänt här på bloggen. Januari handlade väldigt mycket om bildbehandlaing och programmet GIMP låg i fokus.

Skärmbild från 2014-01-02 20:52:18

I februari hade jag skaffat en ny kamera (nåja, begagnad) och det blev väldigt mycket analogt foto med film. Så fortsatte det in in mars, och april även om bilderna blev lite mer vårliga.

sökaren

img079

I maj blev det mycket om Capellagården, med gesälldubbning och lotterivinster. Nu digitalt och i färg, för det började sippra in ljus i mörkrummet.

_DSC8342

Under juni månad blev det Bloomsday i Dublin

I juli blev det ett gäng bilder från Öland Roots, men där pajademin systemkamera och en vecka efteråt kompaktkameran och jag blev kameralös (Bladaren funkar, men mitt mörkrum var på tok för ljust)

_DSF9368_1

Augusti dominerades av Ironman och Stadsfesten. Jag har jag skaffat ett nytt kamerahus och vi kan se att valtemperaturen börjar stiga.

ND3_0591

ND3_6632

September blev blandat, med lite filosofi runt bilder, lite politik och ett uppdaterat program för hyperfokalavstånd.

ND3_8399_02

I oktober blev det en ny verktygslåda och min björnfrossa för att göra sinkningar började bli botad.

ND3_9540

I november var bloggen försummad vilket faller samman med min fars bortgång.

Så kom december med frågan om ”mossa” i adventsstaken och en första kommentar runt min nya kompaktkamera.

ND3_0467_NEF_shotwell_ändrad

Under året har jag också kommit igång med Instagram på allvar och jag har som @urbanan publicerat ett par hundra bilder där. Likaså har jag varit med om att dra igång ett par facebookgrupper: En bild om dagen och Fotoklubben. Länkar nedan.

Hur blir då 2015?

Ingen aning! Jag har i alla fall laddat upp för att det ska kunna bli en hel del bilder av vad det nu blir. Gissningsvis blir det mer bilder runt Öland, Vickleby och Capellagården liksom runt jobbet på Linnéuniversitetet i Kalmar. Förmodligen blir det också bilder från Öland Roots och Ironman. Jag tror också att det blir minst en tripp till Trondheim. Andra projekt finns i bakhuvudet, men där tror jag Skallepers devis ”Skryt när du rider hem” kan vara klädsam.

Se mina bilder här