Konstnattens dyraste bild?

— På konstnatten kommer du at visa en bild på en jävla grönsak och begära tio mille för den. Har du fått kortslutning mellan hörlurarna?

nd3_0982

Ja, det stämmer, priset alltså. Verket jag håller i på bilden heter Call any vegetable VII och jag har prissatt det till 10.000.000 SEK. Gisningsvis är det Konstnattens högst prissatta verk.

Men låt oss ta det från början. I vintras nåddes vi av nyheten at fotografen Kevin Abosch sålt en bild av en potatis för en miljon euro och det blir ungefär samma pris som för min bild. Uppenbarligen finns det en marknad för skitdyra bilder på grönsaker och om du frågar mig så gör sig fänkål mycket ballare på bild än potatis.

Det finns fler grönsaker i serien, med olika priser och den billigaste kan du köpa för en hundring. Annars hoppas jag få folk att fundera lite på kopplingarna mellan pris, värde och kvalitet, men fundera inte för mycket, för då kan det gå som för huvudpersonen i Robert Pirsigs kultbok Zen and the Art of Motorcycle Maintenance.

Namnet på bildserien, Call any vegetable, har jag lånat från Frank Zappas låt med samma namn. Låten finns i flera olika inspelningar och framför allt versionen från skivan Just another band from LA har gått på repeat under arbetet med det här projektet, kanske mest för det uppbyggliga mellansnackets skull. Jag hoppas att lite av den känslan har impregnerat bilderna.

— Men om du säljer den, vad ska du göra med pengarna?

Det kan ju ta lite tid at hitta rätt köpare … Men bra fotogrejor kostar skjortan och jag kan nog tänka mig att unna mig att köpa nytt i stället för att jaga på Blocket, om man säger så. Kanske komplettera med en digital mellanformatare för att kunna få den där riktiga toppkvalitén på bilderna, lite grejor till studion och bygga ett riktigt bra mörkrum. Där nånstans har jag nog gjort av med en mille.

Sen får jag nog tänka till lite, men det skulle inte förvåna mig om det blev foto på heltid. Kanske lite motiv utanför Öland också. Grönland och Island är jag inte färdig med fotografiskt. Förmodligen några fotoböcker.

— Men visar du bara grönsaker på Skördefesten?

Nej, de flesta bilderna handlar om människor och kulturen på Öland. Mest musiker men också några författare, folk i föreningslivet och så. Någon studiobild och något arrangerat porträtt, men mest porträttnära bilder på människor som spelar och sjunger. Jag tar väldigt många sådana bilder och har sållat hårt, ändå blir det nog lite för många bilder.

Och på tal om priser, så kommer jag att sälja bilder i olika prisklasser. Bland annat har jag tagit fram en serie bilder på kylskåpsmagneter.

— Men är du inte naturfotograf?

Jodå, jag tar en del närbilder på blommor, landskap och då och då lite djur och fåglar, men just nu känner jag att människor är roligast och blir bäst. Kanske är jag inte helt färdig med grönsakerna heller, vi får se. Det är ju motiv som är lätta att få tag på och funkar att fotografera även när kvällarna blir mörka framåt höstkanten.

http://www.businessinsider.com/kevin-abosch-career-art-and-famous-portraits-2016-1?r=US&IR=T&IR=T