Hallonpajen gör teven till fotoram (2)

Okej, här kommer hur jag byggt min digitala fotoram. Håller den här texten ganska rakt på och teknisk. Försöker komplettera med lite nybörjarsnack i Snacka med din hallonpaj.

dsc_6060.nef_7SSPSW

Det jag gjort är att jag förvandlat teven till en digital fotoram med hjälp av den kreditkortsstora ”minidatorn” Raspberry Pi.

Det som behövs för att dra runt fotoramen är två små shellscript och lite pill i startfilen /etc/inittab dessutom måste man installera fbi och inotifywait.

sudo apt-get install fbi

sudo apt-get install inotify-tools

Bilderna lägger jag i /home/urban/slideshow/pics. Via ssh kan jag lägga till och ta bort filer från min vanliga dator som kör Ubuntu 12.10

Screenshot from 2013-02-18 19:34:41

Huvudprogrammet är shellscriptet, slideshow som jag lagt i /usr/local/bin

Screenshot from 2013-02-18 19:35:51

Fbi arbetar mot den så kallade frame buffern och inte X11 (Fönstersystemet X) som är det vanliga när det gäller grafiska program i Linux. Det gär att det blir väldigt lite program som Raspberry Pi måste dra runt för att visa bilderna.

Ett bekymmer var att få fbi medvetet om att jag lagt till eller tagit bort bilder i /home/urban/slideshow/pics. Det löser jag helt rått med ett annat litet shellscript, remotecontrol, som känner av förändringar och dödar fbi.

Screenshot from 2013-02-18 19:36:45

Men det ger knappt något märkbart avbrott i bildspelet för slideshow startas om från /etc/inittab

Screenshot from 2013-02-18 19:38:32

Du ser den ursprungliga raden för tty1 som är bortkommenterad och den nya som startar slideshow. Bildvisningen startar alltså automagiskt när man kopplar på strömmen till hallonpajen. Det krävs ingen inloggning, inga kommandon, no nothing!

Jag har alltså meckat i tre filer:

Screenshot from 2013-02-18 19:37:59

Processmässigt hänger det ihop så här:

Screenshot from 2013-02-18 19:39:46

Funderingar

Nu är det ett antal saker man kan fundera över och som kanske kan förbättras.

  • Jag upptäckte att teven inte ville visa någon bild från hallonpajen via HDMI, så jag var tvungen att koppla in den analogt. Om det är fel i inställningarna i teven,  i hallonpajen eller något fel på kabeln återstår att reda ut. HDMI till DVI funkar när jag kopplar in en datorskärm.
  • Om fbi var rätt val återstår att se. Programmet är rätt basalt och vill man ha mer fancy bildövergångar får man se sig om efter något annat program och förmodligen köra X11.
  • SSH för att ladda upp bilder är en bra lösning om man har en linuxburk i andra änden också. Annars ligger det väl närmast att pilla igång SAMBA eller NETATALK, men det vore kanske coolare om man kunde synka någon molntjänst som Dropbox. Ett alternativ vore att köra en webserver i hallonpajen och fixa ett webbgränssnitt för att ladda upp och ta bort bilder.
  • Sen är det inte så elegant att behöva köra två olika skript. Byggde i princip den lösningen i förrgår. Försökte pilla ihop det i en fil igår — utan framgång. Gav upp och delade upp det igen. Kanske någon som är mer slängd i shellscript kommer på hur det ska göras.
  • Så återstår det nånstans att posta koden så ni slipper skriva av den…

5 tankar om “Hallonpajen gör teven till fotoram (2)

  1. Ah, trevligt 🙂
    Jag har gjort en liknande lösning men jag använder en dedikerad 22″ minitor med hdmi som fungerar ypperligt och jag använder Feh för att visa bilderna.

    Sedan har jag lagt till ett script som kollar av ett mailkonto var 20:e minut och hämtar eventuella bilder i mailen och sedan startar om feh scriptet.

    Men det verkar ju smidigare att visa bilderna som du gjort, får testa det 🙂

    /Patrik

  2. Feh måste jag testa. Mail har jag inte tänkt på i sammanhanget, men möjligen att suga in bilderna från webben, exempelvis från bloggen här.

  3. En webserver gör lösningen plattformsoberoende och enklare för ovana användare, om gränssnittet är enkelt. Mail som nämnts tidigare låter intressant.

Kommentarer inaktiverade.