Ibland tar det lite tid att fatta

När jag pluggade fotografi läste jag om, John Szarkowski, nån höjdare på MOMA, som delade in fotografiska bilder i fönster och speglar. Fönster skulle då vara bilder som försöker förmedla något om den yttre verkligheten medan speglar mer skildrar fotografens och kanske i bästa fall betraktarens själsliv.

Jag måste erkänna att jag hade lite svårt att ta till mig den där teorin. Jag menar som fotograf måste du ju ha någonting framför linsen för att det ska bli en bild. Den som tecknar eller målar kan däremot välja att göra det helt utifrån sin fantasi och sina känslor.

Nåväl, åren gick och många bilder blev det. Jag tänkte nog inte så mycket på Szarkowski eller på hans teori om fönster och speglar, förrän jag satt ensam och utarbetad nere i studion en höstdag med riktigt skitväder. Jag lekte lite håglöst med mobilen, tog en bild av det regnvåta studiofönstret, öppnade sen bilden i nån app och drog rätt hejdlöst i bilden.

IMG_0514

Det är knappast en särskilt rättvis avbildning av min grannes vackra hus utan mer en bild av hur jag kände mig den dagen.

Nåväl även en deppig regndag kan således leda framåt och efter höst kommer ljusare tider och från den dagen känns Szarkowskis uppdelning fullt rimlig. Den öppnade rent av nya fotografiska möjligheter.

Postat i Okategoriserade