Ett skitår eller?

Att sätta betyg på ett år är inte lätt. Mycket har hänt, nära och långt bort, katastrofalt och hoppingivande. Sånt som ger en arg klump i magen och sånt som får en att le och känna sig varm i hjärtat.

IMG_1197

Vi får väl börja med elefanten mitt i rummet. Rädda människor hemma och annorstädes vill bromsa utvecklingen genom att hålla människor isär och tillgriper lögnaktig propaganda, våld och terror för att nå sina inskränkta mål. Människor flyr våldet och terrorn och möts av stängda gränser, numera också i Sverige sedan vi drabbats av moralisk härdsmälta i Rosenbad.

Men vi har också sett goda exempel på att människor engagerar sig, organiserar sig och hjälper människor i nöd med allt från avlagda vinterjackor till att köra livräddningsbåt på Medelhavet. Sånt visar att det än finns mycket kraft i gamla Sverige. Jag har själv glada minnen från att ha dansat mer än på mycket länge med flyktingar i Mörbylånga strax innan jul.

Samtidigt blir världen som helhet på många sätt bättre. Allt färre är riktigt fattiga och allt fler barn är vaccinerade och går i skola. Numera har vi också ett avtal om att göra något åt den globala uppvärmningen. Kanske inte ett riktigt tillräckligt bra avtal på alla punkter, men en god början.

På det personliga planet har det också hänt en hel del, men nya vänner, nya samarbeten, en del nya spännande arbetsuppgifter och många tusen bilder. Det var riktigt svårt att plocka ut nio bilder från året, men de här blev det:

Carl Malmstens design, den klassiska gröna Halda-skrivmaskinen. För ett bokprojekt om Carl Malmsten.

Capellagården är ett favoritmotiv här en lotterivinst fotad för Capellagårdens Vänner.

Ironman fotade jag på för tredje året i rad. Här råkade det bli en selfie  mitt på Ölandsbron, titta noga på reflexen i cyklistens glasögon.

Svartvitt är en favorit. Här en bild på hustrun tagen på en av våra resor tillsammans.

Öland Roots, här blev det många bilder, men denna tror jag är den som fångade stämningen bäst.

Sommaruniversitetet innebar en massa jobb när andra brukar vara lediga, men också möten med nya människor och en hel del bilder, här professorn med en av hans studenter.

På nästa bild har vi världsmusikbandet Rotation, som jag hörde första gången i våras. Sen dess har det blivit många konserter, massor av bilder och en massa låtar som gått på repeat på CD och Spotify.

En bildproduktion som tagit en del irrvägar innan vi hittade fram är skivomslaget till Magnus Bergmans låt Natten som han spelat in tillsammans med Saga Björling. En teaser är ute, men låten som helhet kommer på nyåret.

Sist har vi Anna-Vera som fått ny ägare och skeppare och här får jag instämma med gamle biskop Brask. Nu vet jag inte om jag är vidare bra på att vara båtlös, så vi får väl se vad som händer kommande år.

Ska vi summera är betyget på året nog i alla fall godkänt.

Nåväl, snart skriver vi 2016. Åtminstone en stor bildproduktion är inplanerad, nämligen personalporträtten på Linnéuniversitetet, ska bara hinna vara ledig några dagar först.  Sen ryktas det om party framåt sommaren, åren går, ni vet. Annars vet jag inte så mycket, men det blir inte bättre eller roligare än man gör det. Skål och Gott Nytt År!

 

 

Postat i Okategoriserade