När murvlarna inte riktigt gjort sitt jobb

Alltså, jag förstår mig inte på sportjournalistik. Jag måste erkänna att jag oftast snabbt bläddrar förbi sportsidorna. Så mycket har jag ändå snappat att det brukar handla om vinnaren, vem som kommer först, vem som gjort flest mål och att man brukar vara rätt petig med detaljer och hundradelar av sekunder och förstås rekord av alla de slag.

Nu hör det till saken att vi i helgen har haft ett av Sveriges största sportevenemang runt knutarna, nämligen Ironman Kalmar. Jag var ute längs banan och plåtade men var själv i mediaskugga hela dagen, så när jag kom hem kollade jag lokaltidningarnas sajter för att uppdatera mig på vem som vann, om banrekordet slagits osv.

När jag kom hem hittade jag artiklar om folkfesten, om hur många som brutit vid simningen, om vem som kom sist i mål. Bra och trevliga stories när man levererat själva huvudgrejen. Okej, om ”gammalmedia” inte gjort läxan får man väl göra des själv:

Vinnaren bland herrarna heter PATRIK NILSSON och är från Saltsjöbaden och han tillryggalade hela sträckan på 8:08:05. Patrik låg tvåa efter Karl_Johan Danielsson efter simningen och Danielsson behöll ledningen under cyklingen, men slutade som trea. Patrik simmade på 52:11, cyklade på 4:27:12 och sprang den avslutande maran på 2:45:48.

ND3_3502

Patrik Nilsson under cyklingen på Öland. Foto: Urban Anjar

Bland damerna vann tyskan ASTRID STEINEN med en totaltid på 9:12:27, efter att ha simmat på 1:01:38 cyklat på 4:55:07 och sprungit på 3:12:15

ND3_3398

Astrid Steinen, närmast kameran, under cyklingen på Öland Foto: Urban Anjar

Nå, jag ska nog koncentrera mig på bilderna. Jag har sisådär 2600 bilder att gå igenom, men först en cykeltur, tror jag.

Postat i Okategoriserade