Megapixel är värdelöst vetande

En gång i tiden var antalet megapixel ett viktigt mått att hålla reda på när man skulle välja digitalkamera. De flesta kamerorna hade så liten upplösning att varje förbättring var ett stort framsteg. Nu har alla kameror tillräckligt många megapixel.

3mpx

Ungefär 3 megapixel är vad jag brukar visa här i bloggen och som ligger i ungefär nivå med normala datorskärmar

Kanske var det så med toppfarten på bilar också en gång. Om den ena modellen gick i 25 km/h och den andra kom upp i hela 50 km/h var det säkert en väsentlig skillnad. Nu går bilarna i hundraåtti, tvåhundra eller ännu mer, och jag aldrig varit i närheten av bilens toppfart. Komfort, bränsleförbrukning, lastkapacitet och annat har blivit mycket viktigare och jag skiter fullständigt i hur fort min bil går.

0.1mpx

Ungefär en tiondels megapixel. Räcker inte riktigt till 

Ungefär så har det blivit med megapixel också. Från en halv till en megapixel var ett stort framsteg. Min första digitala systemkamera klarade 5 megapixel och jag är fortfarande stolt över många bilder jag tog med den. Normala bildskärmar klarar att visa ungefär 3 megapixel. Riktigt dyra superskärmar som Retina-skärmen i en 27-tums iMac klarar någonstans runt femton megapixel. Retinaskärmarna på de bärbara fixar förstås betydligt modestare 5 megapixel i femton-tummaren och mindre i 13-tummaren. Det är föstås långt över de ca 2 megapixel som kallas HD i tevesammanhang.

Det betyder att i princip alla kameror som säljs idag ligger ungefär i nivå med de allra bästa och dyraste skärmarna.

Nikons proffshus, D4s, som kostar mer än femtio lakan klarar ”bara”16 megapixel. Vi kan nog sätta det som ett märke för vad man maximalt behöver i normalfallet. Sisådär 12 till 16 megapixel är mer än nog.

Några drar iväg högre och vi ser kameror med 20 megapixel och även 36 megapixel, men då ska man veta att det krävs att man gör i alla fall meterstora utskrifter för att visa upp det. Dessutom krävs det optik i  femsiffrig prisklass för att dra nytta av det.

Många megapixel har också baksidor (dessa ständiga kompromisser) i och med att bilderna tar mer plats i datorn, blir tyngre att bearbeta och att sensorer med tätt mellan pixlarna blir mer känsliga för brus.

Glöm megapixel och jaga bilder i stället!

Postat i Okategoriserade