Foto är bara kompromisser

Du känner säkert igen dig i kompromissandet. Du vill blända ner lite för att få skärpedjup, men då blir exponeringstiden så lång så du riskerar skakningsoskärpa, då drar du upp ISO och får brus i stället. Det är den dagliga kompromissen för att komma hem med anständigt bra bilder.

ND3_0781

Bilden du visar är också en kompromiss. Du kan alltid skruva lite till i datorn och ofta kan man, som i detta fall gå tillbaka och ta om bilden, men den får duga. Klockan börjar bli mycket och jag vill ha en bild här

Alla kameror och objektiv har också begränsningar. Tittar vi på objektiv så finns det alltid små fel i skärpan, hur de bryter ljuset, hörnen blir ofta lite mörkare osv. Oftast blir felen mindre om man undviker de mest extrema bländaröppningarna och oftast är dyrare glasbitar bättre, men aldrig felfria. Köpet blir en kompromiss mellan kostnad och kvalitet. Alltid en kompromiss även om du lättar ordentligt på lädret.

Nåväl, det där gäller väl bara oss amatörer? Ingalunda. Proffsen har ofta lite dyrare och bättre prylar än vad vi amatörer anser oss ha råd med, men kompromisserna är i grunden desamma. Förutom att proffsprylarna är dyrare är de också större och tyngre. Proffsen värderar bra grepp och grejor som håller, men då väger det och tar plats.

Många amatörer värderar å andra sidan att prylarna är små och lätta. Själva fotograferandet är ett intresse som ska samsas med jobb, familj och övriga intressen. Kameran ska finnas med och kunna komma fram på lunchrasten eller under pendlingen till och från jobbet. Kompromisser, ja just det.

Numera har många tidningarna sparkat sina fotografer så de som skriver ska fota också. Givetvis är det en kompromiss. Ska man koncentrera sig på två saker samtidigt blir förmodligen både texten och bilderna sämre.

Ibland läser man om ”kompromisslösa” fotoprylar. Ofta prylar som kostar som en sommarstuga med hyggligt läge eller en villa på en inte alltför eftersatt småort. Naturligtvis är de inte kompromisslösa. Redan i själva konstruktionen av ett objektiv eller ett kamerahus finns massor med kompromisser, även om just kostnaden kanske inte är det man tänkt mest på i just de här fallen. Ofta handlar det om grejor som är ännu större och otympligare än de vanliga proffsprylarna. Perfekt i studion, men rätt värdelöst att använda till gatufoto eller ta med sig på fest.

Det finns knappast någon kamera eller något objektiv som är bäst för alla. Du måste själv hitta din kompromiss utifrån vilka bilder du vill ta, vad du är beredd att lära dig, vad du orkar släpa med dig och naturligtvis hur mycket pengar du är beredd att lägga.

Postat i Okategoriserade