Min nya verktygslåda

Jag skrev i vintras om verktygen som jag inte bär ner i källaren. Då hade jag dem i en liten galonpåse, modell mindre necessär. Jag har vuxit ur den där påsen nu. Kanske är det bara jag som har svårt att välja.

Hällde ut alla de här verktygen på köksbordet. Alltså inte alla mina verktyg. Vinkelslipen, borrhammaren, skruvdragaren, cirkelsågen, fräsen, hyvlarna, murargrejorna och en hel massa till är kvar i källaren. Jag snackar om verktygen som jag vill ha lätt tillgängliga och som inte sällan får följa med när vänner och släktingar vill ha hjälp med att få något fixat, eller när jag får rycka in som obetald vaktmästare.

ND3_9520

Uppifrån och från vänster. Ett litet vattenpass, ett set med bra skruvmejslar, ett par knivar, varav en riktigt vass och välslipad, vinkelhake, talmeter (måttband), tumstock, penna, dorn och körnare. Silvertejp, eltejp och gängtejp. En pytteliten kofot, hammare, ficklampa och brytbladskniv. Kontaktlim, superlim, insexnycklar, ståltråd, oljespray, trälim, polygrip, skiftnyckel, ett par avbitartänger, elmejslar och en eltång.

(Urvalet är utifrån vad jag använder hyfsat ofta, men också utifrån vad jag har på andra ställen. Fasta nycklar har jag till exempel i min mekarlåda, som kommer fram när bilar, cyklar och liknande ska mekas med.)

Jag behövde en verktygslåda. Jag kollade in utbudet på de vanliga ställena, men hittade inget som riktigt föll i smaken och kom fram till att jag skulle snickra en egen.

Lite virke hade jag hemma i form av några IKEA-hyllplan i obestämt barrträ. Jag utmanade mig själv med att konstruktionen skulle innehålla sinkningar i hörnen. Det är starkt och snyggt, men jag har haft björnfrossa för att det haft rykte om sig att vara så svårt.

ND3_9540

Okej, jag ser själv att sinkningarna inte blev perfekta, men för att vara på en verktygslåda och för att vara första gången tycker jag de är rätt OK.

Någon egentlig ritning hade jag inte. Begränsningarna var att hammaren skulle få plats på längden. Sen stoppade jag in prylarna i en skokartong för att uppskatta hur mycket utrymme som behövdes.  Måtten (BxDxH) blev 40x19x25 cm.

https://svar42.wordpress.com/2014/01/19/verktygen-jag-inte-bar-ner-i-kallaren/