De ”misslyckade” bilderna var bäst

Jag brukar besöka Fotografiska så fort jag har vägarna förbi Fjollträsk. Så även igår. Åt en god räksallad och gav mig sedan in bland de utställda bilderna

Till Höstsalongen hade nästan tretusen fotografer skickat in runt 40000 bilder. Tvåhundratrettiotvå bilder hade valts ut av en jury. Mycket var för sökt och överarbetat för min smak men jag fastnade för en serie:

Det visade sig att bilderna var tagna med mobil. Fotografen hade just haft sönder sin mobil innan en vandring och köpt en ny dagen innan, och den hade hon inte riktigt lärt sig behärska. I stället för imponerande bergslandskap hade hon ofrivilligt tagit en hel rad med ”selfies” med snöklädda toppar i bakgrunden. Hon hade fått en hel vägg, med kanske tjugo underbart spontana bilder.

Det var inte bara det att jag gillade bilderna, de hängde där för att de blivit utvalda av en högst kvalificerad jury. Det kanske ger en tankeställare till besserwissrarna som snackar om att man inte kan ta ”riktiga” bilder med mobil och att man måste skrynkla hjärnan ur led för att prestera en bra bild. Snarare ger det stöd för den lomografiska filosofin som säger att du inte ska tänka och analysera så förbannat.

Nåväl, jag tittade på Joyce Tenneson också, lite för andligt för mig och på Anders Petersen, som kanske visade en lite svartare bild av tillvaron än jag just då behövde. Hade nog mått väl av en färgglad galning som David LaChapelle, men det var i fjol eller året innan.

Postat i Okategoriserade