Rösta för Sverige!

Det är snart val, det har du knappast kunnat missa. Vi ska välja folk till det välbetalda, men svåra, jobbet att styra det här landet. Nej det räcker inte att posera i lånad folkdräkt eller fäkta runt med järnrör. Det ska bli resultat också. Vill vi Sverige väl, så kan vi konstatera att landet behöver en stabil regering. Bland det sämsta som kan hända är att det blir kaos, regeringskris och nyval.

dsc_4141_nef_embedded_ändrad

Det sägs ibland att de olika partierna är rätt lika. Jag håller inte riktigt med, men vi leker med tanken att det är så. Ändå är det ju så att vissa går ihop med varandra bättre än andra. Och det där att kunna snacka med varandra, kompromissa och samarbeta lär bli nödvändigt för inget parti kommer att få egen majoritet.

  • Moderaterna, centern, folkpartiet och kristdemokraterna har visat att de kan det här ganska bra, men nu ser det inte ut som att rösterna kommer att räcka till.
  • Sossarna, miljöpartiet, vänsterpartiet och feministiskt initiativ (om de kommer in) har också rätt bra förutsättningar att kunna komma överens. Dessutom ser de ut att ha en hygglig chans att få majoritet tillsammans.
  • Sverigedemokraterna har liksom inte den där förmågan att komma överens med de andra, Vad som än händer blir de något av politikens femte hjul. Dyra riksdagsarvoden till ingen nytta!

Nu är det säkert så att många som röstat på Sd gjort det, inte för att man är särskilt förtjust i deras politik, utan för att man är allmänt missnöjd. Man vill ”röra om i grytan”,  jävlas med ”makten” och ”etablisemanget”. Jag kan känna igen mig i den känslan även om jag aldrig skulle kunna förmå mig till att rösta på just Sd. Problemet med Sd är att de i sitt spottande mot ”etablisemanget” konsekvent trampar på samhällets svagaste och mest utsatta.  Sverige behöver en politik som håller ihop landet, inte drar isär. Mer kärlek och mindre hat om man så säger.

Jag tror att Sverige behöver ett regerinssskifte. Jag tror dessutom att en sosseledd regering har störst chans att få en majoritet och bli stabil och regeringsduglig. Jag kan i och för sig hålla med om att sossarna är lite tråkiga sådär, och att de har för mycket av sin gamla betongpolitik kvar. Då återstår det bara att dra det hela åt ett grönare, rödare eller mer rosa håll.

Sen handlar politik om mer än Sverige. Vi lever i en orolig värld och vi kunde gärna lämna över den här planeten i bättre skick till våra barn och barnbarn. Det finns en massa jobb att ta tag i för riksdag och regering och till det jobbet behövs inga posörer i lånta folkdräkter.