Om brännvidd och suddiga bakgrunder — ett fotografiskt experiment

Ibland vill man ha suddig bakgrund i sina bilder. Det är exempelvis ett snabbt och bra sätt att rensa upp röriga bakgrunder i porträtt, men att ändå antyda lite om miljön. Nu hörde jag nån som sa att brännvidden inte hade någon betydelse…

Det måste ju kunna testas i verkligheten. Jag tog två gluggar 20mm och 85mm, Den första är, på min fullformatare en ganska extrem vidvinkel. Den andra är ett kort tele, en bränvidd som ofta används till porträtt.

Jag körde bländare 2.8 vilket är ”full glugg” på vidvinkeln, men en aning nerbländat på mitt tele.

ND3_8056

Vi börjar med telet. Bakgrunden bli rätt rejält suddig, med stora oskärpecirklar i bakgrunden.

ND3_8057

Så tar jag en vidvinkelbild, men står på ungefär samma avstånd från olivträdet i burken och det är där jag fokuserar. Man kan ana trädgårdsmöblerna i bakgrunden. De är långtifrån perfekt skarpa, men betydligt skarpare än i föregående bild.

Men vänta nu, om jag vill ha olivträdet i ungefär samma avbildningsskala, då får jag ta några steg närmare.

ND3_8059

Bakgruunden blir rejält mycket suddigare, men inte riktigt tillräckligt för att olivrtädet ska framträda i ensamt majestät. Jämför med den första bilden.

Men om man går ännu närmare då?

ND3_8060

Jovisst, det går att få suddig bakgrund även med vidvinkeln, men då får man gå duktigt nära

Vi kör samma bilder igen, men nu bara lite av bakgrunden — Klicka! (Observera att det är olika förstoringsgrad.)

Testa gärna med det du har i fotoväskan!

 

2 thoughts on “Om brännvidd och suddiga bakgrunder — ett fotografiskt experiment

  1. ”Suddig” bakgrund är mer än vad en vet. Såg en undersökning på youtube, om objektiv med samma f värde och brännvidd men gav ändå rejält stora skillnaden beroende på tillverkare och teknik.

  2. Har du nån länk? Hur oskärpecirklarna ser ut kan till och med variera på samma glugg verkar det som. Tycker det är rätt stor skilland på vidvinkelbilderna här. Det finns till och med objektiv där man kan skuva separat på bakgrundsoskärpan, och förståss skitdyra gluggar, som anses ha särskilt fin bokeh.

    Det sprids dock en massa myter och därför är det intressant att testa hur det funkar med just de grejor som ligger i min fotoväska.

Kommentarer inaktiverade.