Inspirerande fotobok

Jag brukar inte köpa böcker på ICA, och framför allt inte fotoböcker, men det är precis vad jag gjorde häromdagen. Annars har jag väl en hyllmeter fotoböcker eller så, så jag börjar bli lite selektiv. Ska jag köpa något ska det innehålla något som inte redan står i de andra böckerna.

ND3_8011_ändrad

Boken heter Så tar du oförglömliga fotografier och är skriven av proffsfotografen Georg Lange i samarbete med Scott Mowbray. Det är en väldigt annorlunda fotobok. I stället för att gräva ner sig i bländare, slutartider, ISO och olika brännvidder handlar den om bilderna, känslorna och själva fotograferandet, inte om det där tekniska.

De flesta av bilderna är privata och personliga. Barn, frun, släkt, grannar och resor. Såna bilder som vi alla tar, men som gärna blir lite stela och trista. Boken inspirerar till ett mer lekfullt sätt att ta såna bilder.

Språket är lättfattligt och vardagligt och de flesta tipsen funkar lika bra om du plåtar med mobilen eller en enkel kompaktkamera som om du har en avancerad systemkamera.

Det är ingen bok som man måste läsa från pärm till pärm, i rätt ordning (även om jag just gjort det). Boken innehåller 228 idéer, som var och en illustreras av en eller flera bilder och har en kort förklarande text. Du kan bläddra hur du vill, åt vilket håll du vill och stanna upp vid det du gillar.

Några av tipsen kräver en aning förberedelser, men det mesta är bara att sätta igång.

Utgiven av Tukan förlag och jag betalade 129:- för den.