Ny glasbit inhandlad på Tradera

50mm är lite klent till porträtt och myckat annat på en fullformatare. Med ny sensorstorlek kommer en del följdinvesteringar. Jag siktade in mig på en åttifemma och det finns rätt många att välja på. Rätt många föll bort på grund av en häftig prislapp — även om det säkert är mycket kompetenta glasbitar.

Så hittade jag ett AF Nikkor 85 mm 1:1.8 på Tradera. Det är enkommaåttattan i modellen innan den blev riktigt plastig och kastrerades. Nio bländarlameller, made in Japan och till och med med PASSED-etiketten kvar.

DSC_0005

Hur blir då bilderna? Och inte minst hur blir för- och bakgrunder? Har inte hunnit testa sådär jättemycket, men det jag sett har sett lovande ut.

ND3_1865_02

Jag har hört att den ska ge riktigt utsökta stjärnor på krom i solsken, bara en sån sak.