Med kamera igen

Så har jag en knapp vecka haft min nya kamera. Nå, ny är kanske inte rätta ordet eftersom jag köpt den begagnad. Det är en Nikon D3, en riktig stridsvagn har den kallats och andra säger att man kan använda den att slå i spik med.

IMG_0287.JPG

Nåväl, jag tänker plåta med den. Hammare har jag redan ett par tre stycken. Däremot hade jag, som jag berättat innan, blivit kameralös, men det ligger bakom mig nu.

Nu väntar jag bara på en bra rem, minneskort och ett extra batteri. Det är beställt och kommer förhoppningsvis innan helgen. En helg där jag annars prickat in Kebnekaise på Kalmar stadsfest och en rekrunda inför IRONMAN. Naturligtvis ska kameran med.

Nej, lugn, jag ska inte simma, cykla och springa, utan åka bakpå en motorcykel och plåta. Nog så ansträngande, men mitt marathon blir sen att sortera, bearbeta och posta bilderna här.

Nå, men vad är då en Nikon D3? Förra generationens proffskamera, kapabel till att ta nio bilder per sekund. ISO går att vrida upp bra högt, har hunnit ta acceptabla bilder vid 12800. Det är en ”fullformatare” det vill säga sensorn är lika stor som ett småbildsnegativ.

ND3_0022

ISO 12800 funkar i nödfal. 6400 är inga problem

För er som sitter fast i megapixelträsket så imponerar kanske inte 11 megapixel, men dagens flaggskepp D4s presterar 16 megapixel och då får man punga ut nästan 60 papp för den. Nåväl det där med megapixel bekymrar mig inte så mycket. Vill jag ha massor av den varan kan jag plåta analogt i mellanformat och scanna

IMG_0121-0.JPG

Den största förändringen mot min gamla kamera är väl just det där med fullformat. Det betyder bland annat dubbelt så stor bildyta! Vidvinkelobjektiven blir så mycket vidare. Å andra sidan blir teleobjektiven lite tråkigare.

Naturligtvis är den rätt tung. Besvärande när man inte plåtar, men å andra sidan sitter den som en smäck i handen när man gör det. Inte hehöver man köpa något batterigrepp heller eftersom det är inbyggt i själva konstruktionen.