Den kameralöse fotografen

Just nu är jag kameralös och därav följer lite håglös. Min systemkamera, en Nikon D300S, tappade sugen i regnet på Öland Roots — en inte alltför välkommen födelsedagspresent. Vad jag än gjorde stod det Err på displayen och det betyder enligt handboken att kameran inte fungerar — tack för det Nikon. Den kameran är ju annars nästan som en stridsvagn och gummipackningarna borde stå emot lite väder. Nåväl nu är den inskickad på service och kommer kanske tillbaka nån gång.

Min andrakamera, en Fujifilm X10, la av i söndags, helt oprovocerat. Det vill säga jag plåtade med den, men det borde an kamera palla för.

Helt utan kamera är jag förstås inte, jag har ju ”bladaren” och mobilen, men ingendera är lämpad för att exempelvis plåta Ironman. Och att stå och soppa film i värmen kan bli komplicerat. Framkallaren ska hålla 20 grader, annars händer det udda saker med filmen.

Nu kan det här ju vara tidpunkten att uppgradera till en fullformatare. Kollar runt på begagnatmarknaden, för nya drar iväg rätt ordentligt prismässigt. En gammal D3 eller en D700 kanske däremot kan gå att komma över utan att det kostar högerarmen.

Och i stället för X10, kanske en begagnad X-PRO 1? Inte riktigt lika kompakt förstås, men den är nog ändå liten nog att hänga med överallt.

Postat i Okategoriserade