Min hasselblads-FAQ

Det blir många frågor och ibland hinner jag inte svara så fullständigt och pedagogiskt som jag borde. Här kommer en FAQ

Har du köpt en ny kamera?

För mig är den ny, men av serienumret att döma är den tillverkad 1964, det året jag började i andra klass. Det är en Hasselblad 500C med Carl Zeiss Planar 80mm 1:2.8

_DSF9100

Oh, en hasselbladare, dom är ju skitdyra.

Köper du en ny digital går de lös på i runda slängar en kvarts miljon. Min kostade som en hygglig digital kompaktkamera. Begagnade analoga kvalitetskameror kan vara riktigt överkomliga.

Den där kör man film i, va?

Det är riktigt. Rullfilm, 120-format på nördiska. Vanligen betyder det att man får ut tolv bilder med 6 x 6 cm, men det går att köra andra negativformat,  med specialmagasin, och det finns även digitala bakstycken.

img002

Negativ 6 x 6 cm per bildruta.

Finns det film att köpa?

Jodå, kanske inte som förr, i första bästa kiosk, men det går att få tag i. Prova till exempel Photax i Nybro. Där har jag handlat hittills.

Är det inte dyrt?

Ett paket med fem rullar Tri-X kostar 295:-.  Det är 59.- per rulle eller en knapp femma per bild. Tar man det lungt och strävar efter tolv bra bilder på dussinet är det inte så farligt.

Framkallar du själv?

Ja, jag framkallar filmen, men i alla fall ännu så länge scannar jag sen negativen och gör resten i datorn. Kanske blir det ett mörkrum för kopiering längre fram. Jag kastar lite blickar på illa utnyttjade utrymmen härhemma — själva mörkrumsprylarna kommer man över billigt på begagnatmarknaden.

premiärrrulle

Den första rullen hänger på tork

Då har du mörkrum?

Nej, men i badrummet blir det hyggligt mörkt. Riktigt kolmörkt om jag släcker utanför och inväntar en mörk timma. Mörker behövs bara när filmen ska stoppas in i framkallningsdosan. Resten av hanteringen är inte ljusskygg.

Tar det inte jättelång tid att framkalla?

Att framkalla en rulle film tar tjugo minuter ganska precis. Lägg till tid för lite blask och disk så blir det en halvtimme. Sen ska filmen sköljas, men då sköter den sig själv och därefter ska den hänga på tork. Dagen efter kan man räkna med att kunna scanna filmen.

Men kameran igen, är den automatisk?

Nej, inte ett dugg.

Man ställer in skärpan genom att vrida på objektivets avståndsring samtidigt som man tittar efter om det är skarpt på mattskivan. Det finns en uppfällbar lupp och den underlättar skärpeinställningen.

Det finns ingen inbyggd exponeringsmätare, så om man inte ”känner på sig” vad som är rätt tid och bländare får man använda en lös exponeringsmätare eller ladda ner en app till mobilen vilket jag gjort.

Däremot finns det en smart grej i objektivet som låser fast rätt exponering även om man leker med exponeringstid och skärpedjup. Säg att appen avslöjar att 1/60s och bländare 8 ger rätt exponering. Då kan jag vrida en ratt för att i stället välja exempelvis 1/500 och f/2.8  eller 1/8 och f/22; mängden ljus som träffar filmen är densamma. Det finns också en fiffig skärpedjupsskala.

_DSC7966_NEF_embedded_ändrad

När man ställt in exponeringen kan man variera kombinationen av tid och bländare. De röda visarna visar skärpedjup och ändras med bländaren

Filmen vevar man fram när man tagit en bild.

Har den nån zoom då?

Nej, mitt objektiv har en fast brännvidd på 80mm. Det är ett typiskt normalobjektiv, varken tele eller vidvinkel. Det finns förstås andra objektiv att köpa, men annars får man zooma med fötterna.

Hur ändrar man ISO?

Man byter film. Filmen sitter i ett löstagbart magasin, så skaffar man flera magasin är det bara att föra in en plåtskiva som hindrar att ljuset kommer åt filmen och sen föra en liten knapp åt sidan så har man lossat magasinet. Har man bara ett magasin får man välja vilken ljuskänslighet man vill ha när man byter film.

_DSC7965_NEF_embedded_ändrad

Magasin och film med olika känslighet.

Varför just en Hasselblad?

Det finns många svar. Svensk industri-, design- och fotohistoria. Dög den åt NASA duger den åt mig och det är en kamera som av många ansågs vara världens bästa.

Om du inte köpt just en ”bladare”?

Det finns en hel del intressanta analoga kvalitetskameror:

  • Av mellanformatskameror finns det flera intressanta. Tänker mest på legendariska tvåögda  Rolleiflex, men det finns fler.
  • Mest förnuftigt, för mig, hade ju varit att köpa en Nikon med tanke på att jag redan har en hel hög med passande objektiv. Men det får vara en från tiden innan de blev så plastiga.
  • Sen har vi förstås Leica. Framför allt Leica M3 höjs till skyarna av många.
  • Eller varför inte gå all in och satsa på storformat? Det säljs en del coola storformatare för överkomliga pengar om man hänger på de rätta ställena.

Sen finns det en del coola amatörkameror, sovjetiska kopior av bl a Leica och Hasselblad och annat som vore intressant att testa.

Vad säger du om de nya hasselbladarna?

De digitala halvformatarna är säkert utmärkta arbetsredskap för den som kan skriva av en investering på sisådär en kvartsmiljon på tre år. Däremot lockar de inte mitt habegär överdrivet mycket. De ser rätt plastiga ut och som med all elektronik är de knappast en investering för livet. ”Surt sa räven”, kanske, men just nu är de i alla fall inte aktuella för mig.

Sen har Hasselblad släppt några kameror för amatörer med välfyllda plånböcker. I princip är de smaklöst dekaltrimmade Sony-kameror. Hasselblad har stajlat dem i någon sorts älgdesign, satt på sin logga och justerat upp priset rejält. Tack, men nej tack!

Däremot har den traditionella bladaren kommit i olika versioner fram till för bara något år sedan och jag kan mycket väl tänka mig ett lite nyare exemplar nån gång om kassan tillåter.

Tänker du sluta med digitala bilder?

Nej, digitalt är svårslaget när man har bråttom eller måste få fram många bilder. Likaså är det svårslaget när man behöver ta många bilder för att pricka in det rätta ögonblicket. En finess med digitalt är också att man kan ta en provbild, kolla histogrammet, ändra exponeringen och ta en provbild till. Jag plåtar i en massa sammanhang där det digitala är överlägset — kanske inte i bildkvalité men i snabbhet, ekonomi och bekvämlighet. En del av illustrationerna här är till exempel heldigitala.

Men blir det bättre bilder med analoga kameror?

Jag vet inte, det är inte kameran som tar bilderna. Men det är något magiskt. En riktig kamera och riktig film gör något med mig som fotograf. Om det blir bättre får nog någon utomstående bedömma, men roligt är det!

slott3_03

Roligt är det i alla fall