Inga nya bladarbilder idag

Jag var ute och plåtade med bladaren igår, men vädrets makter hindrade mig att ta en hel rulle. Det vackra morgondiset övergick i regn och sedan blötsnö.

Det betyder att jag inte kunde framkalla någon rulle igårkväll och därför har jag inga bilder hängande på tork, som jag kan scanna idag. Därför får det bli en repris

häst1

Jag känner fortfarande lite av digitalstressen, men jag tror egentligen att det är rätt nyttigt att dra ner lite på takten i plåtandet. Mest av allt fotar jag ju för min egen skull, för att det är ett avbrott från vardagens stress och ett annat sätt att uttrycka sig. Då ska jag inte heller stressa fram bilderna. Ordet amatör kommer från samma ordstam som amor, alltså att älska, vilket antyder att snabbhet i alla fall inte är det mest eftersträvansvärda.

Det är ju en annan sak om man har uppdrag, deadline och nya jobb som väntar. Då måste det gå undan och då är ofta det digitala klart fördelaktigt.

Vilket som blir bäst kan man gruffa över, men jag tycker nog i alla fall att de analoga bilderna har ett annat uttryck. Helst borde man ju också jämföra bladaren med en digital mellanformatare, men efter som en sådan går lös på mellan en kvarts och en halv miljon blir det nog inte så.

Annars har jag skrivit en liten vårbetraktelse http://oland.naturskyddsforeningen.se/2014/03/01/manaden-da-var-och-vinter-kampar-om-makten/ och dessutom uppdaterat informationen om Årets Ölandsfotograf