Premiärtur med bladaren

Igår blandade jag framkallare (D-76) och idag blev det både premiärtur med min Hasselblad 500C och den första svartvita rullen på sisådär trettiofem år som jag tar och framkallar.

Jag har också lyckats ta reda på att min kamera är tillverkad 1964.

Jag var lite orolig för att kameran skulle läcka ljus eller något annat i den vägen. Likaså var jag orolig för att jag inte skulle få på filmen på framkallningsdosans spiral — ”vaskade” en rulle för att träna med. Negativen ser skarpa och välexponerade ut.

Däremot är det något mekaniskt problem. Frågan är om jag matat i filmen fel eller om det är något knas med magasinet. Missade tre bilder i början och sen var det motsvarande tomrum på slutet av rullen. Dessutom verkar negativen överlappa varandra några millimeter.

Får testa en ny rulle i morgon.