Gratis RAW-framkallning — utforskar Darktable

Du borde prova Darktable, sa en vän. Jag hade nog testat någon väldigt tidig version, men gett upp och sedan hålligt mig till andra program för RAW-framkallning. Darktable är öppen källkod, så det kostar ju inget att prova igen.

dt-logo

Sagt och gjort. Jag installerade version 1.2.3 som är den version som finns i Ubuntus förråd. Jag tror det finns en aningen senare version, men att hämta från förråden brukar vara det enklaste och mest tilförlitliga sättet.

Det visar sig vara ett väldigt omfattande program och jag har bara nosat en aning på det, men är ändå imponerad av vad det kan åstadkomma. Det finns  fyra ”avdelningar” i programmet.

dt-funktioner

Ljusbordet är där du hämtar bilder från hårddisken eller minneskortet och där du kan få en överblick. Det är också där du exporterar resultatet

dt-ljusbord

Här markerar man en bild för att ta med den till Mörkrummet

Funktionen Tjudrad är för att koppla samman dator och kamera. Ser lovande ut, men eftersom jag för närvarande inte har någon dator i studion har jag inget vettigt resultat att visa. Funktionen Karta har jag inte använt. Antar att man ska ha GPS i kameran för att den ska bli meningsfull.

I mörkrummet

Jag har mest hållit mig i mörkrummet. Och har långtifrån utforskat alla de olika moduler man kan använda.

dt-mörkrum

Modulerna har en likartad uppbyggnad.

modul.jpg

Viktigast är kanske att hitta möjligheterna att Visa/Dölja en modul, hur du kan spå På/Av den och återställa den till standardläget när du lekt för vilt med den.

Histogrammet i Darktable är lite annorlunda. Du kan dra både till höger och vänster i det med musen och därigenom justera exponeringen.

histogram

Här ser vi till höger att bilden är överexponerad i den röda kanalen, så vi drar in lite i högerkanten. Eventuellt drar vi lite i vänsterkanten också för att inte skuggorna ska sota igen.

Nu är jag väldigt förtjust i svartvitt till porträtt, så jag väljer modulen monokrom. Lite ironiskt är att den är rätt färggrann, men det är lite som att välja filter till kameran. Jag håller mig till det blågröna.

Skärmbild från 2014-02-17 18:01:41

Bilden blir nu svartvit, men nu ser inte histogrammet riktigt okej ut, så jag drar upp högdagrarna lite igen.

Skärmbild från 2014-02-17 18:01:59

För att få lite tryck i bilden tar jag fram modulen nyanskurva och drar upp det ljusa och ner det mörka, så det raka strecket blir en S-kurva.

nyanskurva

Nu börjar jag bli rätt nöjd med resultatet, så jag går tillbaka till Ljusbord för att exportera bilden.

_DSC7664_03

Så här blev det. Normalt skulle jag kanske öppna det i GIMP nu och efterbelysa lite och kanske fixa några rynkor och prickar, men nu vill jag visa vad just Darktable har åstadkommit.

En finnes är att man kan spara alla inställningar som en Stil och sedan blixtsnabbt applicera den på en annan bild

_DSC7665

Mer om det en annan gång.

Förresten, sa jag att Darktable är gratis och finns till nästan alla operativsystem, utom Windows.

http://www.darktable.org/