Släpp lös fotografen inom dig

Bilder tar tid och koncentration. Nu talar jag inte om den där hundratjugofemtedels sekunden som ljuset kommer in till sensorn. Jag talar om tid till förberedelser, tid att fundera över vad du vill berätta och hur, tid att hitta den rätta vinkeln, att finna rätt utsnitt. Tid att finna de rätta inställningarna på kameran. Kanske rigga stativ? Kanske inte så sällan också tid att återvända när ljuset är bättre. Tid att välja ut den bästa exponeringen och att bearbeta den i datorn.

Samtidigt spelar de flesta av oss många roller. Själv alternerar jag bland annat som make, trädgårdsmästare, lokalvårdare, farsa, rörmokare, projektledare, målare, IT-konsult, snickare, chaufför, skribent, utbildare, kock och fotograf — förutom alla roller som har med försörjningen att göra förstås. Det är inte alltid så lätt att ge den där fotografen den tid han behöver.

DSC7720

Visst går det att plåta inomhus!

Visst, jag kan ”ta kort” medan medan jag gör annat. Ibland blir resultatet med ålder och erfarenhet i ryggen, rätt hyggligt, men sällan något jag blir riktigt stolt över.

Den där fotografen behöver sin tid för att över huvud taget hålla formen. Ännu mer för att utvecklas, lära sig nya saker och bli bättre. Det är lite som kroppen som behöver mat och motion för att inte rasa och betydligt mer av den varan ifall man siktar på Vasaloppet, Ironman eller nåt annat i den vägen.

Nånstans måste jag hitta tiden för att fotografera. För att bara fotografera, utan sneglande på andra plikter. Ibland hittar jag fem minuter på lunchen. Det är alltid något, i alla fall om jag har en klar bild i skallen av vad jag vill plåta och hur, men oftast krävs det lite mer.

Nu är det ju fortfarande en årstid då det går lite trögt att plåta, i alla fall för oss som jobbar med annat den ljusare tiden av mörkret. Det är ju egentligen ingen vidare ursäkt. Jag har sett fantastiska nattbilder, och ont om natt är det ju inte.

Det går ju också att plåta inomhus. Själv har jag kostat på mig studioljus och har ett rätt rymligt rum att husera i, så det finns inga ursäkter här heller. Har man inte utrymmet och pengarna kan man göra riktigt mycket med några billiga LED-spotar på köksbordet, det har jag visat här på PENA.

Jag är ganska säker på att du också har en fotograf någonstans i dig, men hen behöver tid för att utvecklas. Det räcker inte riktigt med att plåta fredagsmyset och lägga ut på Facebook. Din fotograf behöver mer än så.