Facebook: ”Uttråkad av att vara ensam hemma på natten?”

Vad håller Facebook på med egentligen? Vi har väl alla hört talas om Facebooks amerikanskt pryda attityd till hur vi ser ut under kläderna och vad vi kan tänkas företa oss i sängkammaren. Var det inte någon som blev utkastad på grund av att hen visat en bild av en Zorn-målning? Men kolla in annonserna i högerspalten.

Skärmbild från 2014-01-11 17:11:05

Jag har gjort skärmdumpar av annonser på Facebook några veckor. Jag har däremot inte undersökt annonsörerna alltför noga, men på den första jag kollade var det inget snack om att det handlade om sex och att jag skulle bära kondom för att komma vidare.

Skärmbild från 2014-01-09 20:01:33

Det är förstås inget fel att hjälpa ensamma människor att träffa varandra, men man kan ju undra lite. Jag är gift och är registrerad som sådan i Facebook. Hör jag till målgruppen?

Skärmbild från 2014-01-06 18:30:45

Och är verkligen de här unga lättklädda snyggingarna så desperat ensamma så att de är intresserade av en gubbe på snart sexti, sådär utan, ehum, ekonomisk kompensation?

Skärmbild från 2014-01-24 22:57:35

Facebook tar säkert bra betalt för annonserna. Har de verkligen full koll på att de inte bryter mot…

Brottsbalken 6 kap.12 § Den som främjar eller på ett otillbörligt sätt ekonomiskt utnyttjar att en person har tillfälliga sexuella förbindelser mot ersättning, döms för koppleri till fängelse i högst fyra år.

Skärmbild från 2014-01-24 22:58:04

Nåväl, några av annonserna är säkert fullständigt förklarliga och oskyldiga, men när de uppträder såhär regelbundet får man ändå en känsla av att de exponerar en handelsvara bland många. Behöver du inte nya torkarblad, en rakhyvel, en ny surfplatta, så kanske…

2 thoughts on “Facebook: ”Uttråkad av att vara ensam hemma på natten?”

  1. Vad tycker USAs medborgare om Facebooks policy? Med tanke på att deras tonåringar väl också ser annonserna?

    • Jag tror inte man kan dra alla jänkare över en kam. Det finns iofs en utbredd prydhet har jag förstått, men också en utbredd uppfattnig om att marknaden löser allt, men förstås en massa människor som tycker annorlunda.

Kommentarer inaktiverade.