Verktygen jag inte bär ner i källaren

Vi diskuterade renoveringar och diverse husjobb. Någon ondgjorde sig över att han lagom när han burit ut alla verktygen i garaget upptäckte att det var mer som behövde fixas.

Själv har jag en liten ”överlevnadspåse” med de viktigaste handverktygen lätt tillgänglig, både för hemmafix och ifall någon granne eller släkting behöver lite hjälp. Även när cirkelsåg och skruvdragare åkt ner i källaren finns den där påsen lätt gripbar.

_DSC7474_ändrad

I påsen finns ett gäng bra skruvmejslar. Ska jag skruva för hand ska jag i alla fall ha bra grepp och stål som biter på skruven. Ett par isolerade skruvmejslar för eljobb. Insexnycklar, polygriptång, ett par avbitartänger och en plattång. En bra skiftnyckel (är stor vän av fasta nycklar, men inte i den här påsen), något att mäta med och där tycker jag Hultafors talmeter är trevligast, ett litet vattenpass, en pytteliten kofot och superlim, eltejp och ståltråd. Ej i bild: Ett par knivar, varav en välslipad, brynt och striglad och en som man vågar misshandla.

Någon sorts oljespray, till exempel WD40 eller 5-56 är också oumbärlig och en rulle silvertejp bör kanske inte heller vara för långt bort.

Exakt vad som ska finnas i påsen är en avvägning beroende på vad jag ska göra och hur långt det är att hämta mer verktyg ifall det behövs.

Andra favoriter som ofta följer med är hammare och ett sortement spik, skruvdragare/borrmaskin, bitssats, borrsats, och skruvsortement, men då börjar vi snacka vikt och volym.

Surfar du runt på nätet hittar du många såna här förslag på ”Vad varje man bör ha i sin verktygslåda”, men jag vet inte vad verktygen har att göra med hur du är utrustad mellan benen.