Bildbehandling från början — praktikfall (1)

Innan vi går in på nya finesser i GIMP, hur man får in RAW-bilder och annat tror jag det kan passa att försöka knyta ihop säcken och öva på några riktiga bilder.

En del moment kommer att upprepas, men andra kan variera. Kanske kommer det några små nyheter också, men jag ska försöka hålla mig. Bilderna bestämmer dock vad som behöver göras. Börja med att öppna bilden i GIMP.

_dsc1350-före

Här har vi en alldeles vanlig turistbild. Jag tycker inte den är så tokig, men husen lutar en aning och det novembergrå vädret gör färgerna lite dassiga. Det kommer inte att behövas någon radikal efterbearbetning, men det finns en viss förbättringspotential.

Skärmbild från 2014-01-15 19:16:25

Jag drar fram ett par lodräta stödlinjer från linjalen till vänster och klickar fram perspektivverktyget ur verktygslådan uppe till vänster. Sen drar jag i bilden tills stuprören blir vertikala och klickar på Transformera.

Skärmbild från 2014-01-15 19:17:35

Därefter beskär jag bilden en aning med Beskärningsverktyg uppe i verktygslådan. Det går bra att flytta kanter och hörn tills man klickat i mitten och fastställt beskärningen

Skärmbild från 2014-01-15 19:25:32

En svag S-kurva med Färger — Kurvor sätter lite sprätt på kontrast och färger.

Skärmbild från 2014-01-15 19:20:09

Vi skalar bilden (Bild — Skala bild) till en storlek lagom för bloggen.

Skärmbild från 2014-01-15 19:21:43

Det näst sista vi gör är att skärpa bilden med Oskarp mask, som du hittar under Filter — Förbättra — Oskarp mask.

Skärmbild från 2014-01-15 19:23:10

Vi avslutar med att sätta en signatur, med en hemgjord pensel och att exportera bilden som jpg.

_dsc1350-klar

Klart!

Det här tar väl kanske fem minuter när man blivit varm i kläderna. De flesta momenten är sånt jag gör med nästan varenda bild. Perspektivverktyget använder jag inte så ofta, men det hänger väl mest ihop med att jag oftare plåtar natur och människor än jag plåtar hus.

One thought on “Bildbehandling från början — praktikfall (1)

  1. Pingback: Bildbehandling från början — har du missat någon lektion? | Press Enter News Agency

Kommentarer inaktiverade.