Bildbehandling från början — så fångar du ett lodjur i kameralinsen

Vi har redan varit inne på den mörka sidan av bildbehandlingens kraft. Nu tar vi steget fullt ut och ”terjar” in ett lodjur direkt i kameralinsen.

Du behöver två bilder, en på kameralinsen och en på ett lodjur. Bilden på kameralinsen är det inte så mycket jobb med om du inte, som jag, glömmer att damma av linsen först. Då får man pricka i alla dammkornen med läkningsverktyget.

_DSF7356
FOTOMONTAGE: Urban Anjar. Lodjur: Mpiet. CC-BY-SA

Lodjur är inte lätta att ta bilder av försåvitt man inte tar dem på Internet, där har de inte vett att springa undan. Jag tog mitt från Wikipedia och kollade att fotografen tillåter att man använder och ändrar bilden för att slippa fakturor och ilskna mail från advokater.


Källa: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Lynx_lynx2.jpg

Lodjursbilden får du jobba mer med. Det finns en massa markeringsverktyg i längst upp i verktygslådan i GIMP. Min favorit är saxmarkeringsverktyget.

Skärmbild från 2014-01-10 22:40:17

Först markerade jag emellertid en cirkel runt huvudet med Eliptiskt markeringsverktyg. Nu ville jag egentligen markera området runt om och då kommer menyvalet Markera — Invertera väl till pass. Då har jag alltså markerat allt utanför cirkeln och sen är det bara att trycka på tangenten Delete.

Sen använder jag saxmarkeringsverktyget och markerar lodjurets konturer, inverterar markeringen och gör om den blåaktiga bakgrundsfärgen till transparent med Färger — Färg till Alfa.  (Klicka på rutan vid Från:, klicka på den lilla pipetten ovanför OK och peka på den färg du vill ersätta.)

Skärmbild från 2014-01-10 22:35:47

Sen bör det i stort sett vara bara att kopiera in lodjuret i ett lager ovanpå kameralinsen, justera lagrets opacitet och att jämna ut där fusket ser för uppenbart ut.

Glöm för all del inte att tydligt ange att det du åstadkommit är ett fotomontage och att ge den du tagit lodjuret från cred.

One thought on “Bildbehandling från början — så fångar du ett lodjur i kameralinsen

  1. Pingback: Bildbehandling — har du missat någon lektion? | Press Enter News Agency

Kommentarer inaktiverade.