Bildbehandling från början — egna penslar

Signera dina bilder med en egen pensel. Upphovsrätten gäller alltid. Du behöver inte sätta ut namn eller något ©-tecken. Ändå kan det vara en bra idé att sätta en liten namnstämpel på sina bilder, som påminnelse.

Visserligen kommer GIMP med en bra uppsättning penslar och fler finns att tanka på nätet. Googla på Gimp brushes. Egna penslar kan ändå vara till nytta och nöje i många sammanhang.

En pensel är helt enkelt en bildfil som ligger i den osynliga mappen .gimp-2.8/brushes i din hemmakatalog. Spara filen med filändelsen .gbr. I MacOS får du leta under Library/GIMP.

Skärmbild från 2014-01-08 18:50:20

Skapa en ny tom bild med transparent (genomskinlig) bakgrund Arkiv — Ny.

Skärmbild från 2014-01-08 19:47:14

Textverktyget kan vara användbart.

Skärmbild från 2014-01-08 19:47:01

Den rutiga bakgrunden visar att bakgrunden är transparent. Beskär bilden.

Exportera som .gbr (gimp brush). Mappen .gimp-2.8 är osynlig, men från terminalen är den lättåtkomlig

Skärmbild från 2014-01-08 19:18:41

Starta om GIMP när filen är på plats.

Skärmbild från 2014-01-08 19:42:57

Penseln är klar att använda. Nu tycker jag den blev väl blaffig, så jag använder min gamla, en namnteckning som jag scannat.

_DSF7348_ändrad

Signerad bild. Blänket på motljusskyddet är en annan hemgjord pensel..

3 thoughts on “Bildbehandling från början — egna penslar

    • Tack, det var ju förstås mycket enklare. GIMP är som sagt skitstort och jag har inte koll på alla detaljer.

  1. Pingback: Bildbehandling — har du missat någon lektion? | Press Enter News Agency

Kommentarer inaktiverade.