Bildbehandling från början — lutande bilder

En horisont som lutar förmedlar känslor av fart och fläkt, men också otrygghet och kaos. Själv vill jag gärna att kameran lutar riktigt ordentligt om jag ska se lutningen som en bildspråklig finess. Lutar det bara någon enstaka grad läser jag mer in att fotografen har slarvat.

DSCF0725_ändrad

Vill jag berätta en skepparhistoria om storm, sjösjuka och mastbrott på den stora oceanen kanske jag kan luta horisonten såhär, men de mer sjövana kommer att avslöja mig och konstatera att vågorna är små och snälla.
 
Plåtar du landskap i lugn och ro, med stativ, trådutlösare och hela konkarrongen finns det ingen anledning att slarva med det här. Det brukar finnas hjälplinjer i sökaren och man kan köpa till vattenpass att sätta fast på kameran.
 
Själv ägnar jag mig ibland åt att ”skjuta från höften” och rätt många av mina bilder är tagna från gungande båtar eller från bönpallen på en motorcykel. Då är det inte ovanligt att jag blir tvungen att justera lutningen i efterbehandlingen. Jag har upptäckt att jag rätt ofta blir störd av en lutning som är mindre än en grad, men det går som sagt att rätta till.
 
Skärmbild från 2014-01-02 13:29:55
Man kan behöva korrigera sina misstag som fotograf
 
dsc_1452-efter
Här ser skeppar’n så trygg och säker ut som han förtjänar
 
För att kunna göra det här bra bör det finnas någon pålitlig linje i bilden som borde vara horisontell, eller vertikal. GIMP har stödlinjer du kan använda som referens. De kommer inte med på den färdiga bilden. Lägg stödlinjen så den korsar linjen i bilden ungefär i mitten, sen är det bara att vrida.
 
Du vrider alltså hela bilden och det gör att du tappar lite bildyta ute i hörnen. Du bör alltså fixa det här momentet innan du beskär bilden.  Har du viktiga bildelement allra längst ut i bilden får du kanske leva med att horisonten lutar. Har du medvetet placerat dem i ytterkanterna ville du förmodligen skapa en dynamisk, för att inte säga orolig bild och då samverkar ju lutningen med det.
 
Skärmbild från 2014-01-02 13:16:00
Plåtat från MC, inte så lätt att hålla kameran rakt
 
Skärmbild från 2014-01-02 13:17:26
Roteringsverktyget i GIMP löser problemet
 
Skärmbild från 2014-01-02 13:15:35--stödlinje
Dra först ner en stödlinje från linjalen ovanför bilden
 
Skärmbild från 2014-01-02 14:23:48
Klicka på linjalen och dra nedåt. Linjen kommer inte att synas på den färdiga bilden
 
 
 
Skärmbild från 2014-01-02 13:17:56
Dra bilden så att horisonten och stödlinjen sammanfaller. Klicka på Rotera. Själva roteringen kan ta en stund om du har en långsam dator och om bilden är stor.
 
Skärmbild från 2014-01-02 13:18:54
Du tappar lite bild i hörnen, så bilden måste beskäras när du roterat den.
 
dsc_5969_nef_embedded_ändrad
Färdigt!
 
Efter att du roterat bilden ska du beskära, skala, skärpa och exportera den, Dessa moment har jag förklarat i tidigare avsnitt av den här serien.

2 thoughts on “Bildbehandling från början — lutande bilder

  1. Pingback: Bildbehandling från början — en liten backspegel | Press Enter News Agency

  2. Pingback: Bildbehandling — har du missat någon lektion? | Press Enter News Agency

Kommentarer inaktiverade.