God fortsättning på 2014

_DSC2382_ändrad

Då är nyårsafton överstökad, bubblet urdrucket och av de tjusiga fyrverkerierna finns bara papphylsor kvar. 2013 lägger vi bakom oss. Vi vänder, för att tala med kungsord, blad.

Nu får vi börja träna oss att skriva 2014 på diverse dokument. Det kommer säkert att bli fel ibland. Någon ny almanacka har jag inte köpt, det räcker med den som finns i fånen och som synkar med den i datorn.

Några nyårslöften har jag inte avgivit (förutom att INTE rösta på SD, men det kändes inte särskilt uppofrande). Kanske ska jag försöka ändra ett och annat, men därtill krävs nyktra beslut fattade av egen fri vilja.

Annars är inte det där med årsskiften i mina ögon så dramatiskt. Det mesta fortsätter antagligen rätt mycket som vanligt. Så kommer det strax ett nytt avsnitt i min nya GIMP-skola.

På jobbet blir det lite nytt när jag kommer tillbaks. Jag fick precis innan jag gick på semester reda på att jag kommer att bli förvaltningsledare för forskningsstöd på Linneuniversitetet. Uppdraget är på deltid och riktigt vad det kommer att innehålla är ännu höljt i dunkel. Övrig tid kommer jag att jobba med support och fackliga uppdrag som vanligt. Det har utsetts en hel hög med förvaltningsledare, för olika förvaltnngsobjekt, och vi ska först få en utbildning så att vi vet lite bättre vad uppdraget går ut på. Själva ordet ”förvaltning” låter lite statiskt, tråkigt och byråkratiskt, men jag har förstått att uppdraget ger ett rätt stort svängrum för nydaning. Jag kan känna att det finns en del att ta tag i. Jag är rätt övertygad om att vi från IT-sidan är duktiga att stödja studenter och lärare liksom förvaltningens ”byråkrater”, men IT-stödet till forskningen har nog en viss förbättringspotential. Nåväl, eftersom jag själv inte är forskare kräver nog uppdraget stora öron och en rätt stor ödmjukhet. Samtidigt kommer vi inte att kunna göra allt. Det finns ju sånt som budget och personella resurser att ta hänsyn till.

För övrigt vet jag inte så mycket om det nya året. Jag vet inte ens om skidorna och snöslungan kommer att komma till användning. Just nu ser det tveksamt ut. Betydligt säkrare är jag på att mina kameror kommer att komma till användning. Måste komma ihåg att lägga in årets Ironman i kalendern, för då blir det hojåkning och fotografering i sambande med det. Annars kommer jag nog att ha minst en kamera med mig vart jag går, i fortsättningen också. Jag funderar på att ta steget upp till fullformat, men det kostar en del och det finns ett antal kamerahus att välja bland.

Köksrenoveringen som ni har kunnat följa under den senare delen av 2013 blev i princip klar innan julen. Nåväl, några detaljer återstår alltid. Annars funderar vi så smått på nästa steg. Har man ett gammalt hus finns det alltid något att lägga tid och pengar på.