Bildbehandling från början — behandla mobilbilder och bilder från ”paddan”

Är det där med bildbehandling bara för proffs? Är det nån idé att lära sig om man inte har en skitdyr kamera, dyr optik och verkligen tar bra bilder? Inte är det nåt för oss som bara plåtar med mobilen?

Kanske är det snarare tvärt om? Om du plåtar sådär ”på en höft” och använder lite halvdan utrustning behöver du verkligen jobba med bilderna efteråt.

Måste testa det här. Jag tog en snabb selfie med paddan, den har två kameror, den ena dålig och den andra ännu sämre. Jag använde den sämsta. Tog en snabb bild och mailade den till mig. Så här blev det.

ipad-bild

Brusigt, grisskärt och inte helt optimalt utsnitt. Till ljussättningen använde jag studioljusens inställningslampor, men skillnaden i ljushet mellan bakgrund och ansikte är alldeles för liten. Borde vara en klart underkänd bild, men jag behåller den och stoppar in den i GIMP

ipad-bild-redigerad

Beskär, drar i kurvorna, gör om till svartvitt, slätar ut rynkorna en aning, mörkar ner bakgrunden. Skärper. Jag skulle inte säga att bilden blev bra, men den skulle nog kunna vara användbar i brist på bättre.

Jag fick ta till en del knep som vi ännu inte gått igenom i den nya GIMP-skolan, men de kommer om du har tålamod.

Normalt sett skulle jag nog säga att det är värt att lägga lite mer jobb vid och innan fotograferingsögonblicket — och att använda en riktig kamera. Det spar en massa tid vid datorn och slutresultatet blir bättre, men ibland kan man behöva rädda en halvtaskig bild också.

Alla som plåtar behöver kunna efterbehandla sina bilder. GIMP är gratis och passar alla datorer. Passa på att lära dig!

Hittills i denna serie:

  1. Bildbehandling från början — omstart i GIMP-skolan
  2. Bildbehandling från början — Men varför?
  3. Bildbehandling från början — bekanta dig med GIMP
  4. Bildbehandling från början — anpassa en bild för webben
  5. Bildbehandling från början — Beskär dina bilder
  6. Bildbehandling från början — piffa kurvorna

2 thoughts on “Bildbehandling från början — behandla mobilbilder och bilder från ”paddan”

  1. Pingback: Bildbehandling från början — en liten backspegel | Press Enter News Agency

  2. Pingback: Bildbehandling — har du missat någon lektion? | Press Enter News Agency

Kommentarer inaktiverade.