Bildbehandling från början — omstart i GIMP-skolan

Jag startar nu en ny GIMP-skola. Vi kommer att utgå från riktiga bilder och du kommer att få se exempel både på vad som kan behöva förbättras och hur du gör det. Egentligen är det viktiga att lära sig behandla bilder. Spakarna och rattarna i programmet är sekundärt. Man tar körkort för bil, inte Volvo V40 — eller hur?

Jag vet inte hur länge jag har använt bildbehandlingsprogrammet GIMP, men det är gott och väl ett decennium, förmodligen längre. Jag har också skrivit ett par instruktioner till programmet, varav en är hyggligt välbesökt på webben.  Det börjar bli dags för en ny GIMP-skola. Anledningarna är i huvudsak två. Programmet har utvecklats vidare och samtidigt har jag lärt mig mer, både om programmet och om bilder. Jag tror till och med jag har lärt mig lite om hur du ser på bilder och det kan nog göra det lättare att förklara så att det blir begripligt.

GIMP och Photoshop

GIMP och Adobe Photoshop är två program som liknar varandra väldigt mycket. Båda programmen är jättestora och omfattar mycket mer än vad den normala användaren har nytta av eller kan lära sig.

Det betyder inte att programmen är helt lika. En del knappar och spakar sitter olika och det kan ta en stund innan man blir produktiv i det andra programmet. Det märkte jag när jag var tvungen att använda Photoshop till ett projekt. Första timmen led jag mest av ”tummen mitt i handen”, men sen var jag ifatt och förbi mina kompiasar, för jag visste vad jag ville göra med bilderna och innan kvällen var slut hängde de över min skärm och undrade hur jag gjorde det där…

Förr köpte man Photoshop för en ansenlig peng, numera hyr man programmet. Det blir hyggligt billigt om du behöver det för ett kortare projekt, men kostar en bra slant om du behöver det jämt. GIMP är, har varit och kommer att förbli fritt. Du får installera det när du vill på hur många datorer som helst, också på kompisens dator. Du får dela ut det på nätet eller titta inuti hur det är byggt.

Photoshop finns bara till Windows och MacOS X. GIMP finns till Linux, men förstås även till Mac och Windows. Du bestämmer förstås hur du använder dina pengar, men du får exempelvis ett riktigt bra kamerahus för vad Photoshop kostar, bara så du vet.

gimp2

GIMP, som Photoshop men gratis.

GIMP för fotografer

Både GIMP och Photoshop kan användas till väldigt många saker. Du kan rita och måla egna bilder från grunden om du vill. Du kan skapa häftiga (och förskräckliga) loggor och allt möjligt.  Jag kommer emellertid att utgå ifrån att du redan har ett digitalt fotografi, som du vill förbättra och anpassa till ett visst användningsområde.

Vi kommer att utgå från riktiga bilder och du kommer att få se exempel både på vad som kan behöva förbättras och anpassas och hur du gör det. Du kommer att få en mer kritisk blick både på egna bilder och andras.

Som att hitta i en storstad

Ska du lära dig köra taxi i London får du plugga länge även om du råkar vara infödd. Du ska kunna varje liten gatstump i den gigantiska staden och hitta den snabbaste och mest ekonomiska vägen till varje annan obetydlig plats i andra änden av staden.

Som turist eller affärsresenär behöver du inte kunna lika mycket. Inte ens om du får för dig att flytta till London behöver du kunna så mycket. Det viktiga är ju att hitta till jobbet och hem igen, att hitta nånstans att handla mat, någon bra pub och en aning till. Resten lär du dig när du behöver det.

Ungefär så är det med GIMP också. Jag använder GIMP mer eller mindre dagligen och hittar det jag behöver, men jag hittar hela tiden nya saker när jag ger mig ut på äventyr i programmet. När jag nu tar med mig dig ut på en guidad tur kommer jag inte att visa allt utan, i första hand, det jag använder ofta och som jag tror är viktigt för dig.

Hitta GIMP

GIMP-projektet finns på http://www.gimp.org och du hittar GIMP till din dator på http://www.gimp.org/downloads/. Kör du någon sorts Linux hittar du förmodligen ett färdigt paket till din distribution på det vanliga stället. Ladda hem och installera, så kör vi!

dscf2117_raf_shotwell_modified

Tänk på hur mycket pengar du spar med GIMP. Vad tänker du göra med dem?

Bråttom?

Om du inte har ro i kroppen att vänta på de nya lektionerna kan du alltid ta en titt på den gamla GIMP-skolan. Den är visserligen skriven för en äldre version, men den funkar hyggligt om du har brådis! http://ubuntufranborjan.wordpress.com/2011/01/09/har-ar-gimp-skolan/