Strömlös i stormen

Efter lite famlande i mörkret hade jag hittat en ask tändstickor. Sven är tydligen här redan. Snart hade vi fått några ljus tända, en brasa i kaminen och dessutom letat upp en ficklampa och en pannlampa. Te och mackor var planerat, men mackor och den sista slatten juice fick det bli. Hustruns DX-takter satt väl inte riktigt i så vi lyckades inte lokalisera lokalradion bland alla skräpkanaler.

3G-nätet la av rätt snabbt och telefonkontakten med omgivningen verkar lite sådär. Troligen funkar den fasta ångtelefonen på nedervåningen. Den har sladd hela vägen. Trådlöst och mobilt är inte mycket att lita på.

Nåväl, jag ska inte säga att vi lider. Jag borde ha strukit skjortor och laddat batterier, men kan man inte så kan man inte. Snarare skulle jag säga att situationen är rättså fridfull och nöjsam. Sitter i värmen och hör vinden runt husknutarna.  84% kvar av batteriet i paddan, så det skulle räcka hela natten om så är.

Jag gillar nog mer ovanliga situationer än de vanliga. Situationer när man tvingas tänka nytt i stället för att bara gå på i nötta hjulspår. Samtidigt är jag för att rusta sig för eventualiteter. Snöspaden ligger beredd i bilens bagageutrymme. Får kolla om jag har en bogserlina också. I vintras fick vi dra upp en Landrover ur diket. Hur den kunde inte kunna ta sig upp därifrån själv kan man i och för sig undra.

Det är klart man en sån här kväll tänker på sina gamla kompisar i Sjöräddningssällskapet. (Jag var ju tvungen att sluta där när vi flyttade. Inte ens om jag kör som en biltjuv hinner jag från Vickleby till Kalmar och dessutom byta om, komma ombord och lägga ut från kaj på en kvart. Sen är det ju rätt ofta köer på bron och ibland hamnar man bakom en traktor) En sån här kväll kan jag tänka mig att man lite nervöst kollar sin personsökare, för kommer larmet bilr det tufft därute, men viktigt.

Nu kom strömmen tillbaka och vi blev nästan lite besvikna.

Postat i Okategoriserade

One thought on “Strömlös i stormen

Kommentarer inaktiverade.