Vad är utsnitt?

Fotografer snackar ofta om utsnitt och det låter ju lite våldsamt. Lite Jack the Ripper. Som om vi alltid sprang runt med skarpslipade stiletter och snittade ut folks organ.

Det finns kanske såna fotografer också, men de jag träffat är väldigt snälla. Däremot får vi inte in hela verkligheten i kameran utan bara en liten, liten del, och den delen kallar vi utsnitt. Beroende på vad vi använder för objektiv eller hur vi zoomar får vi med mer eller mindre.

Antag att du ställer dig mitt på golvet i mitt kök och tittar runt lite ser du ungefär det här

kök

Det finns kameraobjektiv som ser ungefär samma sak, men få fotografer har dem och ännu färre använder dem till vardags. Jag har inget utan tog fjorton bilder och satte ihop dem i datorn.

Använder man ett vidvinkelobjektiv (20mm) så får man med detta:

_DSC1871_NEF_embedded_modified

Med ett teleobjektiv (50mm) får man med detta:

_DSC1872_NEF_embedded_modified

Och har man ett långt tele (300 mm) får man med det här:

_DSC1873_NEF_embedded_modified

Naturligtvis kan man dessutom variera sig genom att vrida kameran på olika sätt, men det kan du nog räkna ut själv.

Utsnittet är den lilla del av verkligheten som vi väljer att spara i kamerans minne och sedan kanske visa för dig.

Jag ska också säga att jag tagit bilderna på fri hand och bytt objektiv mellan bilderna så jag kan ha ändrat vinkel och avstånd en aning också, men egentligen är det andra sätt att välja vad som ska vara med i bilden och hur det ska se ut.

One thought on “Vad är utsnitt?

  1. Pingback: Exponeringen, kompromisserna och japanerna | Press Enter News Agency

Kommentarer inaktiverade.