Detaljerna gör det!

I vårt hus är de flesta golvsocklarna decimeterhöga med en enkel rundning upptill och tjockleken är runt 2 cm. På några ställen har man dock slarvat med moderna lister från brägår’n och det ser lite inkonsekvent ut, när man fått upp ögonen för det.

Jag vet inte om de där golvsocklarna ingår i något byggnadshistoriskt mönster eller om det bara är vårt hus som har såna, men allteftersom åker de trista listerna ut. Eftersom vi nu håller på i köket var det dags.

dsc_1104_nef_shotwell_modified

Till höger en bit vanlig golvlist som rivits ut

Rundningen fixar man lätt med handöverfräsen och ännu lättare med en bordsfräs. Vi fräste av en 45-gradare på baksidan också för bättre passform. Sockleln målades innan montering. Ottosons linoljefärg ”kittvit” med 1% torkmedel. Väggen målad med Linus väggfärg från Allbäcks.

Utanpåliggande elkablar är också rätt tidstypiskt, men plastklamrarna tog jag bort och satte dit metallklamrar i stället.

Eftersom vi inte är helt klara över om vi ska behålla golvet som det är eller lägga linoleum har jag skruvat dit golvsocklarna. så det borde vara hyggligt lätt att demontera och flytta om det blir behov av det.

Det blev en del skråmor vid monteringen, men då får jag tipsa om att ha några ”konstnärspenslar” med naturborst till hands. Alltså jag snackar om den flata lite styvare modellen som används till oljefärger och acryl — inte akvarellpenslar. Inga märkvärdigheter, man får ett helt gäng för några tior hos Classe. Perfekt till bättringsjobb!