Flygande start

Varför köper jag en nybörjarbok om foto? Jag har redan flera olika nybörjarböcker i fotohyllan och dessutom ännu fler som vänder sig till proffs och avancerade amatörer. Jag skulle rent av kunna kaxa mig och påstå att jag lagt nybörjarstadiet bakom mig redan tidigt sjuttiotal. Men så var det författaren och undertiteln.

Boken heter Flygande start — Att tänka som en fotograf och är skriven av Göran Segeholm och jag plockade upp den senast jag var på Fotografiska. Segeholm har kommit att bli något av en husgud och jag har ett par andra böcker av honom, som hunnit bli rätt tummade. Medan andra böcker gärna hamnar i hyllan efter en genomläsning kommer Segeholms gärna fram om och om igen.

dsc_1081_nef_shotwell_modified

Det är inte så att Segeholm skriver komplicerat, tvärt om, men det tar ändå tid innan alla visdomsorden sjunker in. Ofta måste man ut och plåta ett par vändor och sen läsa en gång till, för det handlar om nya sätt att tänka och se på världen och sina bilder.

Segeholm är pedagog och han drar raskt igång med en metafor mellan att möblera ett rum och att komponera en bild och han vill gärna lära oss att inte bara dokumentera utan att kommunicera. Han fortsätter med att analysera vad i en bild som drar blickarna till sig och lär oss dela in bildytan i zoner och att betraktaren reagerar olika på bilden beroende på var i bilden motivet finns.

Han kommer inte med några snabba genvägar till en snygg bild utan lär snarare läsaren använda bilden som språk. Lätt men svårt, precis som att du snabbt bläddrar igenom din spanska parlör på planet till Kanarieholmarna inte innebär att du pratar flytande spanska när du kommit av planet. Man måste ladda batteriet, stoppa i ett minneskort och ge sig ut för att öva.

Tacksamt är att författaren radar upp en mängd mumbo-jumbo i kamerans bruksanvisning som du direkt kan skippa. Du behöver inte ”lära dig kameran” på det viset, det gäller att fokusera på väsentligheterna.

Till väsentligheterna räknas att välja slutartid, bländare och ljuskänslighet på ett kreativt sätt, eftersom allt det här påverkar slutresultatet. Författaren menar att du i normala ljusförhållanden har 56 olika kombinationer av de här värdena som alla ger en korrekt exponering och han förklarar hur du ska ränka när du väljer, beroende på vilket resultat du eftersträvar.

Så kommer resonemang om val av objektiv, om fokusering och ljus och lite om att välja kamera.

Boken vänder sig nog mest till dig som plåtar med en riktig kamera, där du kan välja tid och bländare, men flera av kapitlen är höggradigt relevanta också för den som plåtar med mobilen. Läsaren behöver knappast några förkunskaper och språket är enkelt och i görligaste mån befriat från onödig fotografjargong även om författaren nog råkar ta för givet att läsaren fattar vad ”utsnitt” är för något utan att jag hittar någon förklaring på det innan.

Jag skulle nog tro att rätt många, också av oss som är väl bevandrade i kamerors ”knappologi”, kan lära sig något av den här boken, för det är en sak att kunna en massa teknik och en annan sak att kunna tänka som en fotograf, och jag tror faktiskt den här boken leder en bit in på den vägen.

Bandet verkar tåligt och det är bra, för Segeholms böcker brukar få resa långt och ibland få utstå omild behandling.