Dragen gris — min tolkning av pulled pork

Jag nämnde på Facebook igår att jag lagade dragen gris och fick lite frågor om receptet. Nu är det bara det att jag inte har något recept. Jag kör på känn och på vad som finns i kylen.

Först och främst måste du ha griskött. En hel bit fläskkarré tror jag är optimalt, men jag har försökt med skivat kött och andra delar och överlevt.

gris
Dags att börja puttra!

Köttet ska stå och puttra länge, du ska ha hela dagen på dig. Langar du i grisen i grytan innan frukost bör den vara färdig till kvällsmaten, det här är inget stresskäk man langar fram efter jobbet, i alla fall inte om man inte förberett det innan. Även om det tar lång tid är det däremot inte överdrivet arbetskrävande. Grisen sköter sig rätt bra själv när du gör något annat.

Skala en handfull vitlöksklyftor och klyv dem på längden. Kniva hål här och var i köttbiten och pula i vitlöksbitarna. Var inte snål med vitlöken!

Grisen ska också ha sällskap i grytan. Här är tillfälle att bli av med alla slattar rödtjut som stått och blivit sura, har du inga såna får du offra en rejäl slatt av finvinet. Annat som kan passa i grytan är grillolja, soya, en gnutta röksmak, spiskummin, peppar av varierande kulörer, chilifrukter (färska eller torkade) och lite honung. Var inte snål med kryddorna, för de mildras väsentligt när det står och puttrar över dagen. Jag råkade ha lite torkad svamp och en halv rödlök och det åkte glatt med i grytan. Du har kanske något annat smarrigt stående?

Så gäller det att låta det koka upp och sen stå och puttra under lock på låg värme hela dagen. Vänd köttbiten en gång i timmen eller så. Om man behöver ge sig iväg nånstans kan man stoppa in grytan på låg värme i ugnen. Fyll på med lite vin om det blivit för torrt. Vätskan ska nog täcka halva köttbiten ungefär.

Framåt eftermiddagen har köttet blivit så mört att det går att dra isär muskeltrådarna från varandra med två gafflar. Gör det, så att den goda såsen kommer åt överallt. Det är nog detta som gett upphov till namnet, inte allt vinet…

Innan du serverar behöver du förstärka kryddningen lite, för alla godsaker som åkte i i morse har mildrats. Smaka av och fyll på det som fattas: Lite salt, en aning mer chili, spiskummin, pressad vitlök och en slatt wiskey ger lite mer sting.

dscf2082_raf_shotwell_modified

Klart att servera

Servera med både milda och starka tillbehör, nachochips, avocado, jalapenos, sallad, lite gräddfil och ett glas rött, för det är ju taskigt om bara grisen får. Jag har sett att folk serverar det som pålägg i en småfralla också, men inte testat.