Tragiska dinosaurier

Att pojkar och flickor leker tillsammans med strykjärn och leksaksvapen i leksakskatalogerna från BR och Toys´r´us i år upprör tydligen en del tragiska dinosaurier ute i världen.

svd

Detta enligt SvD.se. Uttryck som ”hjärntvätt”, ”indoktrinering” och ”manshat” har förekommit. Vad är gubbarna rädda för?

Själv är jag född med snopp och det dessutom på femtitalet, men det hindrade inte att jag lekte med såväl dockor som meccano, gosedjur och knallpulverpuffra som liten., så vad är det nya?

I det vuxna livet kan jag hantera såväl skruvdragare som strykjärn, vinkelslip och symaskin. Vad är nu problemet med det? Jag tror man blir en mer hel människa om man får utveckla många olika förmågor. Sen finns det kanske vissa saker man blir bättre på, kanske andra man är mer road av men också (kanske åter andra) som oftare behöver göras.

Om någon skulle tro att jag blivit bög på kuppen, så är det inte fallet.  Däremot är jag gift och har tre, numera utflugna, barn.

Det verkar som att leksakskedjorna börjar vara på rätt väg, men den branschen vimlar av könsstereotyper, så det finns nog rätt mycket kvar att göra.

2 thoughts on “Tragiska dinosaurier

  1. ”Jag blev BÖG på kuppen”
    Man född på 50-talet, lekte både med vapen, bilar & dockor etc.etc.etc
    Fortfarande galen i bilar. Gillar Kvinnor med personlig stil och smak.
    Gift med min man sen flera år och har tre underbara katter.

    • Förmodligen blir en del bögar även om de bara fått leka med bilar och vapen som små. Tror det är andra mekanismer bakom det där med sexuell läggning.

      Nåväl numera fåt man ju tack och lov iaf i vårt land vara som man råkat bli.
      //U

Kommentarer inaktiverade.