Bildens budskap

Vi har resonerat runt vad som kännetecknar ”en bra bild”. Vi har varit inne på att motivet och den fotografiska hantverksskickligheten skänker bilden ett värde. Men det finns något mer i en riktigt  bra bild.

Vi kan kalla det där som fattas bildens budskap. Jag är inte riktigt nöjd med ordet ”budskap”. Det kan bero på att jag upplevt sjuttiotalet och då skulle allt ha ett ”budskap” och det var åt vänster och väldigt pekpinneaktigt.

Tänker man vidare behöver förstås budskapet varken vara vänster eller pekpinneaktigt. I en bra reklam-, mode- eller inredningsbild kan budskapet mycket  väl vara väldigt subtilt och få oss att längta efter skitdyr årgångschampagne, en handväska för femti papp eller något annat borgerligt, exklusivt och lyxigt.

I en del bilder är det trots allt så att budskapet är väldigt tydligt och lätt att uppfatta. Så bör det kanske vara i morgontidningen. Vi hinner och orkar inte titta många sekunder på en bild och sen hamnar tidningen i pappersåtervinningen eller används som underlag till något målarprojekt. Sådana bilder visar ofta bara en sak och har suddig eller väldigt neutral bakgrund. De visar ”bekymrad minister” när tiderna är dåliga eller ”glad direktör” när tiderna är goda, ”smarriga kräftor” på höstkanten och dito jordgubbar på sommaren. Oavsett vad de visar är det så att de förmedlar en känsla.

Andra bilder är väldigt komplexa. Ofta finns det många detaljer i bilden, eller också finns det en suddighet så att det endast med svårighet går att urskilja några detaljer. Två personer som tittar på samma bild kan mycket väl tolka den på olika sätt. Finns det detaljer så kan man fundera om fotografen placerade dem där med mening och vad hen i så fall ville symbolisera. Vi får känslor, men kanske ibland väldigt olika känslor. Någon garvar medan någon annan tycker att bilden är osmaklig. En bild av det slaget uppfattar du kanske mest som rörig i början. Den behöver tid och kanske någon att diskutera den med. Bilden kan vara den perfekta samtalsstartaren.

I själva verket är nog de flesta bilder som vi ser och som har något uppenbart budskap bilder som försöker sälja någonting till oss. Så är det nu och så var det nog på sjuttitalet också.

Med budskapet har vi tre saker som skänker en bild ett värde. Sedan innan hade vi ju motiv och hantverk. Är det mer?