Augusti tillända och september är här

Okej, ett månadsskifte kan ju vara utgångspunkt för lite tillbakablick och försök till framåtblick.

Vi kan ju konstatera att det blev en attans massa Ironman i Kalmar och på Öland och därtill kopplad MC-buren fotografi. Det var inte riktigt planerat, men ibland får man gripa tillfället i flykten.

Annars rullar fotoskolan på med frågor runt vad som kännetecknar en bra bild och kring begreppet separation…

Jag passar också på att puffa för ett inlägg om den nya fotolagen, som väckt en del oro och förvirring,  även om det postades precis innan det förra månadsskiftet.

dsc_2576_nef_shotwell_modified

Tillåtet? Borgholm, Öland. Foto: Urban Anjar

Jag har också försökt vända den där frågan om en bra bild ur ett konsumentperspektiv; hur fixar man en bra profilbild till Facebook, LinkedIn, CV och vad det nu kan vara? Jag tror vi skulle må väl av att vara lite mer kritiska och medvetna som bildkonsumenter.

framtoning

Passande foto till CV? Foto: Urban Anjar

Vad gäller det egna fotograferandet har jag hunnit med ett bröllop också och hoppas få visa några bilder från det här längre fram. Likaså har det blivit några finalbilder från Mejeriet i Vickleby på Öland. Studion har jag inte riktigt hunnit med, men ett par porträttserier har jag hunnit visa.

dscf1515_modified

Mejeriets finalkväll för säsongen. Foto: Urban Anjar

Annars kommer studenterna med full kraft i morgon vilket är startpunkten för årets roligaste men arbetsammaste period på jobbet. Hemma stundar köksrenovering — visserligen i hyggligt liten och måttfull skala, men ändå.