Man har varnat mig!

Fundera inte över vad som gör en bild bra. Du blir galen på kuppen. Ändå fortsätter jag lite försiktigt och fortfarande har ingen kommit och hämtat mig. Jag får erkänna att jag haft en del funderingshjälp av Göran Segeholm och hans bok Konsten att ta vinnande bilder. Segeholm ska dock inte ställas till svars för mitt mentala tillstånd.

Nåväl, det kan bero att jag fortfarande har en bra bit till pudelns kärna. Det närmaste jag kommit är att motivet ibland kan bidra till att ge bilden ett värde. Du gillar den suddiga bilden på din gamla moster och den blekta bilden när du lekte utanför sommartorpet. Du gillar dem även om de har grova tekniska och konstnärliga brister.

Det borde alltså vara en berömvärd gärning för en fotograf att dokumentera sin familj och släkt men också att plåta lite som visar hur dessa människor lever och vad de gillar. Bekymret är bara att de här bilderna antagligen bara har ett värde i den närmsta familjekretsen, men å andra sidan har de kanske ett desto större värde just för dem.

Man borde kunna vidga det här tänkandet. Plåtar man motiv som fler gillar borde bilderna också få ett värde för fler personer.

dsc_0712_modified

Robyn på Hultsfredsfestivalen 2008. Foto: Urban Anjar

Jag har varit inne på det lite omedvetet och dokumenterat händelser på jobbet, i byn, musikfestivaler och nu på sistone ett par idrottsevenemang och ser man till trafiken till bloggen ser teorierna ut att stämma.

dsc_0643.nef_533L2W

Midsommarfest i byn, Foto: Urban Anjar

Det finns dock värden i bilder som inte har med motivet att göra. Hur kan vi annars förklara det där med Wolfgang Tillmans pissande man eller Irving Penn och hans bilder på cigarettfimpar? Vi får fortsätta funderandet.

2 thoughts on “Man har varnat mig!

  1. Pingback: Den fotografiska hantverksskickligheten | Press Enter News Agency

  2. Pingback: Augusti tillända och September är här | Press Enter News Agency

Kommentarer inaktiverade.