Okej, bilden duger — men får jag använda den?

Vi har diskuterat bilder till ditt CV, profilbilder på Facebook och LinkedIn och vad det nu kan vara. Vi behöver alla minst en bra, och aktuell porträttbild.

Vi har börjat med kvaliten på bilden och konstaterat att det kanske inte är så lyckat att ta bilden själv med mobilen inne på muggen och att det även finns en del saker att granska innan du ens tänker tanken på att använda bilden. (Ifall du missat: https://svar42.wordpress.com/2013/08/12/skitbild/ och https://svar42.wordpress.com/2013/08/13/duger-bilden/)

ego-dsc_4175_nef_shotwell_modified

Jag har hittat en bild, men får jag använda den? Foto: Urban Anjar

Det finns även en juridisk sida av saken. Lagen om upphovsrätt gäller också fotografier. Den gäller även om det inte står ett ord om ”copyright” eller finns något ©. Det är inte heller någon ursäkt att fotografen själv har lagt ut bilden på sin webbsida. Det finns två delar i upphovsrätten. Den ena är obligatorisk men lätt att uppfylla, den andra kan kräva en liten förhandling och det är troligt och rimligt att du får lätta lite på plånboken.

Nu måste jag komma med en liten brasklapp: Jag är inte jurist och jag försöker dessutom förenkla så att det ska bli begripligt.

Vi börjar med den enkla delen. Fotografen har alltid rätt till ”cred” för sitt jobb. Det är skitenkelt! Skriv helt enkelt Foto: Nisse Hult när du postar bilden om det är Nisse Hult som tagit bilden. Detta ska du alltid göra om det är tekniskt möjligt och det är det ju exempelvis när du byter profilbild. Du får heller inte ändra eller förvanska bilden på något vis utan fotografens tillstånd.

Den andra delen kan vara en djungel. Är fotografen anställd som fotograf exempelvis på en tidning och har tagit bilden i jobbet kanske det är tidningen som äger rättigheterna till bilden. Det förändrar inte det där med ”Foto: Nisse Hult”, men det är avgörande för vem du ska förhandla med om att få använda bilden.

Låt oss för enkelhetens skull anta att fotografen jobbar för sig själv, kanske har en egen firma eller kanske i huvudsak försörjer sig på något helt annat annat och plåtar som hobby. Det spelar ingen roll här om fotografen är din kompis med mobilkamera eller en modefotograf med världsrykte. Fotografen äger bilden och ska tillfrågas om du får använda bilden. Det är inte osannolikt att det då uppkommer en fråga om ekonomisk kompensation.

Handen på hjärtat, frisörer, elektriker, flyttgubbar, advokater och rörmokare brukar få betalt för sitt jobb. Vill du ha hjälp med städningen därhemma kostar det också en slant, så varför skulle inte också fotografen få betalt?

Också den fotograf som har sin försörjning från annat håll, har kostnader för sitt fotograferande. En bra kamera, bra objektiv, stativ, blixtar, dator, programvara, resor. Det blir tiotusentals kronor även om man, som jag, kör ”kajsavargmetoden” med det mesta och det är ingen konst att komma upp i hundratusentals kronor om man vill ligga på topp. Det finns alltid hål att stoppa eventuella intäkter i.

Nåväl, nära vänner och kolleger emellan kanske kan komma undan gratis, men räkna i så fall med att bära lådor nästa gång det ska flyttas, att hänga med som assistent och hålla reflexskärmen ute på någon location eller att rycka in med hammare och målarpensel när studion ska fräschas upp. Tjänster och gentjänster!

Det kan ju också tänkas att fotografen behöver någon ”försökskanin” för att lära sig nya saker och prova nya grejor. Jag behöver till exempel fortfarande några försökskaniner till i min nya studio innan jag känner att jag vågar ta betalt för studiobilder.
http://www.sfoto.se/Vad-kostar-en-bild

http://rockfashion.se/?h=bildombudsmannen+och+svenska+flaggan&id=525

2 thoughts on “Okej, bilden duger — men får jag använda den?

  1. Pingback: Augusti tillända och September är här | Press Enter News Agency

  2. Pingback: Pytteliten bildskola för dig som vägrar hålla en kamera | Press Enter News Agency

Kommentarer inaktiverade.