Premiär som motorcykelfotograf

Idag har jag åkt runt på hoj och plåtat längs cykelrundan på nästa helgs Ironman. Det var en del av de MC-burna funktionärerna som var ute och rekade och jag satt på en av hojarna och plåtade.

Jag måste erkänna att förra gången jag satt på en hoj var när jag gjorde lumpen och skulle infinna mig på ordergivning någonstans i de djupa skogarna, men när den fd kollegan Nickas kallar är det bara att hoppa på.

ego-dsc_3978_nef_shotwell_modified-1000

Rundan är 18 mil och går över Ölandsbron, ner till förbi Mörbylånga, och till Degerhamn. Över till östra sidan och upp förbi Stenåsa, över Alvaret igen till Resmo, tillbaka över bron och upp förbi Lindstal och vidare upp i skogarna nordväst om Rockneby.

Jag måste säga att jag inte plåtat hojar eller hojåkare särskilt mycket och definitivt inte plåtat sittande på en hoj. Hoppas ändå att du gillar någon av de snabbredigerade bilderna.

[klicka på en bild för att starta bildspel]

Foto: Urban Anjar

Nörderier: Eftersom det var premiär provade jag lite olika prylar och tekniker. Både D300S och X10 fanns med. X10 var lite svårkontrollerad från hojen och jag missade en del med både exponering och fokus, men rent storleksmässigt var den en dröm.

D300S med batterigrepp kändes lite stor, men den ligger å andra sidan som gjuten i händerna. Trodde jag skulle bli tvungen att ”skjuta från höften” med enhandsgrepp, men de flesta bilderna kunde jag titta i sökaren och hålla med båda händerna och även när det kändes som om kameran fladdrade bra i fartvinden blev bilderna mågotsånär skarpa. Naturligtvis fick jag ett antal suddiga bilder också, men det var mer autofokusen som missade upplevde jag det som.

20mm gluggen gav skarpa bilder men det var sällan man var tillräckligt nära. 50 mm funkade betydligt bättre, men jag hade gärna haft lite längre bränvidd. 70-300 provade jag bara från marken.

Det skakar en del på en hoj, förutom fartvinden som jag var inne på innan, så jag prioriterade korta exponeringstider för att komma hem med någorlunda skarpa bilder.

Putsduk och minneskort (möjligen också batterier) måste jag ha mer lättillgängliga. Ryggan i Top-boxen är inte nog…

Det kommer säkert mer på:
http://bmwklubben.se/distrikt/d11

One thought on “Premiär som motorcykelfotograf

  1. Pingback: Ironman Kalmar 2013 | Press Enter News Agency

Kommentarer inaktiverade.