Säljande mobilbilder

Det som ligger och samlar damm i dina skåp och lådor kan vara eftertraktat. Många har upptäckt det och säljer sina gamla prylar och kläder på Blocket, Tradera och diverse lokala nätmarknader. Självklart underlättar det att kunna visa upp en bild av det man vill sälja.

Vi låtsas att jag tänker sälja min gamla analoga trotjänare. Det kan nog finnas efterfrågan för det finns entusiaster som plåtar analogt och som har svårt att motstå en kamera till…

Nåväl, vi behöver en bild av den…

c35-a

Fram med mobilen och ta en bild rakt på? Kanske inte så lyckat.

Är bilden alltför rörig, suddig och grynig ger den kanske inte något vidare seriöst intryck. I alla fall brukar jag dra öronen åt mig. Kanske syns det inte ens var du har att sälja. Såg idag nån som försökte sälja begagnade böcker med en bild som var så kass att man inte ens kunde se boktitlarna.

Det är enkelt att fixa en bättre bild. Det du behöver är en neutral bakgrund och ljus, massor med ljus. Du kan också behöva lite stöd för kameran eller i alla fall för armbågarna för att undvika att bilden blir suddig.

c35-c

Här har jag fuskat med en riktig kamera och visat arrangemanget med ljus och bakgrund.

Här använder jag en fleccefilt och ett par LED-spottar från IKEA. Hela kitet gick loss på runt en hundring. Du kan prova med lakan, enfärgade frottéhanddukar eller liknande som bakgrund också.

Andra ljuskällor som kan funka är kraftiga skrivbordslampor eller bygglampor, men tänk på att framför allt de sistnämnda blir duktigt varma, såpass att saker kan ta eld om du glömmer dem på.

Du kan förstås också ta bilderna utomhus, men välj då helst en dag med lite lagom mycket moln på himlen. Rent solljus blir för hårt och gråväder kan vara för mjukt.

Försök också få bort allt damm, för det är betydligt lättare att ta bort med trasa, pensel, tryckluft eller nåt än att försöka ta bort i ett bildbehandlingsprogram.

c35

Mobilbild. Naturligtvis jar jag fixat lite i GIMP…

Titta kritiskt på bilden när du jobbar i datorn och ta om om den inte duger, för även med okej ljus är det lätt att få skakningsoskärpa och svårt att få fokus på ett acceptabelt ställe. Likaså är det lätt att få blänk och skuggor på olyckliga ställen.

Säljer du lite dyrare saker, bil, båt, lägenhet, hus, konst, antikviteter eller om du har en firma med ett ”varumärke” att vårda, betalar det sig att ta hjälp av någon som kan bilder och har de rätta prylarna.

PS: Nej jag tänker inte sälja kameran, men ge mig ett bud som jag inte kan säga nej till…

Se även:

Modefoto med iPhone 3gs

Bättre mobilbilder…