Mobilfoto — att leva med begränsningarna

Alla kameror och objektiv har begränsningar. Det gäller också de skitdyra. Vill man komma hem med bra bilder, eller i alla fall hyggligt bra, måste man jobba sig runt begränsningarna med de prylar man har.

motljus

Motljusbilder med iPhone 3GS tycker jag sällan blir särskilt roliga. Här gömmer sig solen bakom trädstammen men himlen, grannens tak och gräsmattan blir alldeles urfrätta, det finns helt enkelt ingen bildinformation där.

dsc_0962_nef_shotwell_modified

Ungefär samma bild tagen med systemkamera i autoläge. Gräset är grönt och himlen blå.

Kanske hade det gått att få bilden ytterligare lite bättre med manuella inställningar och annat ”finlir”, men jag ville jämföra två snapshots, som vem som helst kan ta.

Vad gäller efterbehandling har jag försökt göra samma sak med båda bilderna. Sannolikt hade jag kunnat krama ur lite mer ur systemkamernas RAW-fil, men jag ville hålla mig till det enkla och inga ”proffsknep”.

kamera

Gammal goding plåtad i motljus med fånen. Möjligen skulle man kunna tala om ett romantiskt skimmer, men den effekten vill man inte ha om man inte bett om den.

Slutsatsen man får dra är att undvika motljus med fånen. Så länge man har solen i ryggen blir det rätt okej bilder.

Nu undviker nog många ”söndagsfotografer” motljus rent generellt. Motljusbilder är något av högriskprojekt. Det kan bli väldigt, väldigt bra, men det är ännu lättare att komma hem med helt värdelösa bilder, även om man har en bra kamera och har tränat en del. Har du en riktig kamera bör du definitivt prova på att ta motljusbilder, men räkna inte med att det blir bra varje gång.

Jag återkommer med fler begränsningar när jag har bildmaterial att illustrera med