Bättre mobilbilder…

Alla kameror har begränsningar. Köper du en proffskamera, som kostar som största Volvon med ”extra allt” har den ändå begränsningar — exempelvis går den inte ner i fickan. Också den dyraste kameran kan man ta usla bilder med. Men hur är det med mobilen? Går det att ta vettiga bilder med den?

iPhone 3gs har några år på nacken och har inget vidare rykte som kamera, men den går ner i fickan. Om du läste den förra bloggposten såg du att det gick att ta riktigt fina modebilder med den, men hur är det med mer vanliga bilder under mer vanliga förutsättningar? Vi börjar med att gå ut i trädgården…

img_2227_modified

Så här är vi vana vid att en mobilbild ser ut.

Även om rosen Valdemar är vidunderligt vacker i verkligheten blir bilden väldigt plottrig och man vet inte riktigt vad man ska titta på. Bilden är också väldigt blek. Möjligen klarar inte linsen att hålla himmelsljuset där det ska vara utan smetar ut det över hela bilden. Riktigt var kameran behagat lägga skärpan vet jag inte.

Men om vi försöker tillämpa lite av vad vi lärt oss här i fotoskolan…

img_2229_modified

Bättre så?

Vad är då skillnaden?

  • Jag har gått närmare, iPhonen klarar av att gå väldigt nära — utnyttja det!
  • Jag har lagt fokus på det viktiga i bilden — peka på det på skärmen och se att det dyker upp en liten fyrkant.

Sen har jag tankat in bilden i datorn och snabbjusterat den lite i GIMP:

  • Jag har beskurit (”croppat”) bilden för att ta bort ovidkommande bildelement.
  • Jag har dragit lite i ”kurvor” för att bättra på kontrasten
  • Jag har skärpt bilden med ”oskarp mask”.

Nu är jag inte toknöjd med den här bilden, kompositionen kunde till exempel vara bättre, men det är inte ajfånens fel…

Kanske är det inte en ny kamera du behöver? Börja med att lägga lite engagemang på att få bättre bilder med den kamera som ändå skräpar i din ficka.

One thought on “Bättre mobilbilder…

  1. Pingback: Säljande mobilbilder | Press Enter News Agency

Kommentarer inaktiverade.