SVARTVITT: Så gjorde jag midsommardansen (del 2)

Okej, igår hann vi så långt att bilden precis blivit svartvit, men vi har en del jobb kvar innan den duger att visa för folk. Missade du gårdages avsnitt så finns det HÄR. Nu kör vi! GIMP heter programmet och är öppen källkod.

Nästa steg blir att beskära bilden. En varning är på plats: Beskärning innebär att dyra megapixel kastas bort och att oskärpa, vad den än orsakats av, blir tydligare. Den efterkloke kan säga att jag borde ha zoomat in bättre eller gått närmare från början.

Nåväl, nu har vi den bildfil vi har och får göra det bästa av situationen och då tar vi fram den digitala skalpellen.

crop

Beskärningsverktyget ”Crop tool” markerat

fixed

Kvadratisk bild

Det dyker upp ett antal inställningar för verktyget. Idag provar vi, i nostalgins namn, att göra bilden kvadratisk och väljer Fixed och skriver in 1:1. Det finns möjligheter att lägga till hjälplinjer ”Guides” ifall du vill komponera om bilden efter tredjedelsregeln eller gyllene snittet, men dem behöver vi inte idag.

Screenshot from 2013-06-26 10:48:47

Tryck ner musknappen vid ett hörn. Dra, utan att släppa till motstående hörn. Det är inte så noga, du kan justera sen. Justera genom att dra i hörn och kanter. Klicka i mitten när du är nöjd.

Ångrar du dig kan du alltid trycka på Ctrl-Z.

Passa på att anpassa bilden till skärmen med CTRL-SKIFT-J

Screenshot from 2013-06-26 11:07:46

Ögonen

Nu ska vi ljusa upp violinistens blick. Samma teknik kan du använda till tänder, smycken, blänkande krom och liknande. Några tycker sökert att det här är otillbehörligt digitalt fusk, men då kan jag avslöja att vi gjorde samma sak i mörkrummet med våra händer och med små pappbitar på ståltråd.

Först förstorar vi upp det område vi ska jobba med rejält

Screenshot from 2013-06-26 11:18:29

Förstora rejält, välj sedan ”Dodge/Burn-tool”

Screenshot from 2013-06-26 11:21:07

Välj en pensel med mjuka kanter, ställ opacity på runt 25-30%, gör penseln lagom stor, välj ”Dodge” och ”highlights”, sen är det bara att gå loss.

Det viktigaste att ljusa upp är ”glimten”, alltså reflexerna från himlen i det här fallet, men jag har ljusat upp ögonvitan en aning också. Du ser att jag inte har lagt dit något som inte fanns från början, bara förstärkt det.

Blir det fel eller för mycket är det bara att ångra (Ctrl-Z). Gå tillbaks till normal förstoring ibland (Ctrl-Shift-J) så att du får se bilden i sitt sammanhang.

Kurvor

Nu tycker jag fortfarande bilden är lite grådaskig, så jag ger den en omgång med kurvor. Högerklicka på bilden, Colors — Curves).

Screenshot from 2013-06-26 11:42:00

Jag kör nästan regelmässigt med en svag S-kurva. Dra lite uppåt långt lill höger på strecket och lite neråt nånstans långt till vänster. Titta på bilden under tiden och klicka OK när du är nöjd.

Nu ser jag att den här artikeln blir jättelång och ändå är vi inte riktigt färdiga för att kunna visa bilden för folk. Ett par jätteviktiga steg återstår. Ha tålamod, jag återkommer!

One thought on “SVARTVITT: Så gjorde jag midsommardansen (del 2)

  1. Pingback: SVARTVITT: Så gjorde jag midsommardansen (del 3) | Press Enter News Agency

Kommentarer inaktiverade.