SVARTVITT: Så gjorde jag midsommardansen (del 1)

Jag har lovat visa hur man förvandlar en kass färgbild till en rätt spännande svartvit. Det enda du behöver är programmet GIMP, som du laddar ner gratis.

Före:

midsommardansen-0

Efter:

midsommardansen

Börja med att öppna bilden i GIMP. Själv har jag konfigurerat programmet så att alla bilder öppnas i ett fönster, men det är en smaksak (Windows — Single window mode).

Jag tycker att kontrasten i bilden kunde vara bättre och väljer att justera detta automatiskt. Högerklicka på bilden och välj Colors – Auto – Stretch contrast. Det finns mer sofistikerade metoder om man har gott om tid och bilden är superviktig.

Screenshot from 2013-06-25 21:02:49

Nu är bilden mogen för att göra om till svartvit. Det gör vi med Colors – Desaturate.

Screenshot from 2013-06-25 21:04:51

I nästa steg kommer det upp en ruta där du kan välja Lightness, Luminosity eller Average. Vilket du väljer är en smaksak. Själv fastnar jag oftast för Luminosity, men du ser hur bilden blir och kan prova dig fram inna du klickar OK.

Då har du en svartvit bild, men hold your horses, den är inte klar att visa för folk. Däremot kan det vara dags för en paus. Spara filen File — Save, så fortsätter vi i morgon.

Ladda ner GIMP om du inte har gjort det redan

http://www.gimp.org/

2 thoughts on “SVARTVITT: Så gjorde jag midsommardansen (del 1)

  1. Pingback: SVARTVITT: Så gjorde jag midsommardansen (del 2) | Press Enter News Agency

  2. Pingback: SVARTVITT: Så gjorde jag midsommardansen (del 3) | Press Enter News Agency

Kommentarer inaktiverade.