Fixa svartvita bilder!

Det finns flera olika sätt att fixa digitala svartvita bilder. Jag kan inte säga vilken som är bäst, för jag har inte haft tillfälle att prova alla, men jag tror ändå det kan vara nyttigt med en översikt. Förmodligen har jag missat några möjligheter

capella-cafe

Premiärfika på Capellagårdens trädgårdscafé.

  1. Ta bilden som vanligt med din digitalkamera (eller mobil) och gör om till svartvitt i ditt bildbehandlingsprogram. Jag vet att det funkar i GIMP, men jag antar att Photoshop och andra också klarar av det. Jag kommer att gå igenom i detalj hur man gör i ett kommande avsnitt.
  2. Gör om till svartvitt redan vid ”framkallningen” av dina RAW-filer, alltså innan du öppnar dem i bildbehandlingsprogrammet. Kräver förstås att du plåtar i RAW.
  3. Ta färgbilder men låt kameran konvertera till svartvitt. Jag vet att min Nikon D300S klarar det, men har ärligt talat inte fattat vitsen.
  4. Ställ om kameran till svartvit ”filmemulering”. Jag kör den varianten rätt ofta på min Fujifilm X10. En finess är att också displayen blir svartvit, så man tvingas tänka svartvitt redan från början.
  5. Köp en kamera som bara hanterar svartvitt. Vad jag vet är det bara Leica M Monochrom som funkar så och ärligt talat är den lite för dyr för min fotobudget.
  6. Damma av en analog kamera. Sätt i svartvit film, plåta, framkalla rullen, fixera, torka och scanna negativen. Jag vet att många jobbar så, men min framkallningsdosa försvann i nån flytt och scannern är trött.

Jag kommer att hålla mig till metod 1 och 2. Vill du följa med precis bör du se till att ladda ner GIMP och UFRaw och installera i din dator, men har du andra program kan du säkert hänga med rätt bra ändå, för olika program har rätt likartade funktioner.