Bättre semesterbilder: Ta olika sorters bilder

Oavsett om du tänker resa bort på semestern eller om du kanske stannar hemikring och tar det lungt, så finns det mycket att upptäcka och mycket att plåta. Kanske ännu mer om du blir lite medveten om vilka slags bilder du tar och försöker komma hem med olika sorters bilder.

Vyer, landskap, utsikter eller översiktsbilder kan vi kalla de där bilderna som täcker ett större område och försöker förmedla en helhet. Kanske plåtar du från ett berg, ett torn eller ett högt hus eller på ett jättestort torg.

dsc_0194_nef_shotwell_modified

Miljöer är närmare. Här avbildar du kanske en bit av en gata, ett pyttelitet torg, eller rent av inomhus på din favoritrestaurang.

dsc_1216.nef_US5DYW

Detaljer eller närbilder är ofta ett bra sätt att fånga ”lokalfärgen”. Det kan vara skyltar, graffitti, typiska fordon eller postlådor.

dscf4040_raf_modified

dsc_0344.nef_BL8NYW

Människor är min svaga sida, men jag jobbar på det. Vilken är din svaga sida?

dsc_0078_ändrad_modified

dsc_1080_nef_shotwell_modified

Resandet har också sin vardag. Tåget, husbilen, ryggsäcken, ressällskapet, maten, kartan, guidboken, tältet, guideboken, bussen eller vad det nu kan vara.

dsc_9995.nef_33QUYW

dscf4022_raf_modified

Missa inte det berömda, minnesmärken, muséer, kända personer, och platser men hitta gärna en egen twist på det.

dsc_0142_nef_shotwell_modified

Det skabbiga — det som varken är berömt eller särskilt perfekt brukar ge upphov till coola bilder medan det välputsade kan bli ganska tråkigt.

dsc_1088.nef_PLPIYW

Sen lovar jag att du kan ta coola bilder utan att åka till Rom. Ta bussen till Nybro!

I det här inlägget har jag låtit mig inspireras av en artikel i senaste numret av tidningen FOTO. Nu hittar jag inte tidningen och kan därför inte tacka den jag borde tacka, men tack i alla fall!