Tjugotretusen över? Vad kan du få för den pengen?

Råkar du ha tjugotretusen över att köpa fotogrejor för? Jag har det inte, men man kan ju alltid leka med tanken. Fotoskolan tittar på några andra alternativ än Leica X Vario som jag skrev om häromkvällen.

Alltså, det är säkert inget större fel på Leican, mer än prislappen, men för den pengen kan man få mycket mer.

Kompisar talar vackert om Panasonic Lumix DMC-LX7. Den har också en leicaglugg, men mycket ljusstarkare och kostar knappt fyratusen.

LX7k_front_700

För knappt fyratusen får du denna med ljusstarkare leicaglugg. Foto: Panasonic

Då får du 19000 kvar och det räcker rätt långt. För runt 15000 får du Nikons billigaste fullformatare Nikon D600 och har fyratusen kvar till optik. Det räcker till exempel till ett Nikon AF-S 50/1,4 G, en ruggigt skarp och ljusstark glugg sägs det. Håller man sig till det vanliga APS-C formatet och inte till toppmodellerna bör man kunna köpa en hel fotoutrustning med flera objektiv, tillbehörsblixt och hela klabbet för nittontusen.

Nu gillar jag kameror med sökare och det saknade ju Leican och även Panasonicen. Själv har jag en Fujufilm X10 som jag är nöjd med, och den är idag en femhundring billigare än Lumixen. Efterföljaren Fujifilm X20 verkar om möjligt ännu trevligare, men om vi nu har spenderbyxorna på oss skulle jag nog titta på exempelvis Fujifilm X-E1, som är en liten kompakt systemkamera med elektronisk sökare och som kostar runt åttatusen och Fujinon XF 18-55/2,8-4 OIS för sextusen. Då har vi ”bara” gjort av med fjortontusen och har klöver över för exempelvis telezoomen Fujinon XF 55-200/3,5-4,8 R LM OIS och en drös med andra tillbehör. Också den lite dyrare Fujifilm X-Pro-1 skulle rymmas i budgeten. om man föredrar den.

x-e1

Fujifilm X-E1 Foto: Fujifilm

Med tanke på vad jag redan har i fotoväskan skulle jag nog trots allt antingen köpa en profesionell fullformatskamera som Nikon D800. I paket med ett batterigrepp har då jag gjort av med hela pengen. Eller också skulle jag ta den semiprofesionella D600. Hus, batterigrepp och extra batteri går på nitton papp. Då har jag fyratusen över och det räcker med marginal till porträttgluggen Nikon AF 85/1,8 D. Jag får då lite över, som borde räcka till filter och motljusskydd.

Tjogotretusen är fruktansvärt mycket pengar för de flesta människor. Det är förmodligen mer än de flesta lägger på fotogrejor under en livstid. Även om man är kräsen bör man kunna få mer än en kompaktkamera för den pengen.  Det som talar för Leican är väl mest märket och kamerafetischismen…

3 thoughts on “Tjugotretusen över? Vad kan du få för den pengen?

  1. Köper du D800-an har du nog säkrat upp en bra kamera för flera år framåt! Panasonic har släppt en liten kompakt (LF1) som har sökare och ska vara i princip lika vass som LX7-an. Kan vara något som back-up!

  2. Ja combon systemkamera och kompakt gillar jag skarpt. Det är klart det blir bättre bilder med systemkameran i de flesta fall, men ibland vinner den lilla på diskretion och smidig hantering.

    Jag hade nog själv inte tvekat alltför länge med att beställa en D800 om jag haft pengarna, men jag ska inte gnälla, D300S är mer kamera än vad de flesta har.

    Men jag skrev artikeln utgående ifrån någon som skulle kunna tänka sig att köpa Leican och då tror jag nog en kundkretsen är beredd att lägga mycket pengar på en liten kamera och då borde Fujifilm X-E1 eller X-Pro 1 ligga rätt bra till. Framför allt X-Pro-1 har dessutom rätt mycket ”Leica-stuk”.

    • Sant där! Dock hört att X-pro 1:an är lite långsam? X-E1 sägs ju vara fin, den skulle jag utan tvekan kunna tänka mig. Gillar också kombon systemkamera-kompakt. Har ju kommit några lovande, men då är dom fortfarande inte riktigt ”kompakta”. Leica X2 verkar annars vara en godbit! Dock 17000 kr för en fast optik-kompaktkamera… Hmm.

Kommentarer inaktiverade.